Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter

Franse ontwerper Jean-Charles Tomas creëert een verwoestend chique ‘drijvend huis’

Bron: Galerie

Jill Sieracki

Het yacht combineert een neutraal palet en eigentijds meubilair van Liaigre, Minotti, en Vincent Van Duysen met een opvallend effect.

© Jerome Galland - De aan de Franse Rivièra gevestigde ontwerper Jean-Charles Tomas ontwierp een rustgevend interieur voor dit opmerkelijke Sanlorenzo jacht.

Het creëren van een dromerig jachtinterieur stelt de meeste ontwerpers voor een unieke reeks uitdagingen. Ze moeten werken binnen de grenzen van een beperkt vloeroppervlak en een eindige selectie van materialen die zowel elegant als duurzaam zijn voor een leven op zee. Maar voor interieurarchitect Jean-Charles Tomas bood het creëren van een geïnspireerde ruimte voor een klant met een zeer specifieke visie een opmerkelijke kans. “Hij was vrij open, hoewel hij heel specifiek was over alles wat hij wilde”, zegt Tomas.

De klant was al bekend met Tomas’ woonportfolio en werd aan de ontwerper uit de Franse Rivièra voorgesteld door Sanlorenzo, dat een nieuw schip op maat voor de koper ontwierp. De vraag was of hij een soortgelijke esthetiek kon ontwerpen in het 96 voet lange schip.

Voor zijn eerste scheepsontwerp benaderde Tomas het project zonder enige vooringenomenheid over wat een traditioneel jachtinterieur vereist. “Je hebt niet al die regels die je probeert toe te passen,” zegt hij. “Ik probeerde veel van de dingen die ik gewend ben te doen voor residentiële projecten te pushen. Ik probeerde het meer en meer op een drijvend huis te laten lijken.”

© Jerome Galland - Vincent Van Duysen Portofino stoelen voor Paola Lenti, de Sud kruk van Liaigre en een keramische schaal van Vallauris Lunetta in de eetzaal van het jacht Sanlorenzo.

Wat dit schip nog unieker maakt, is dat het pas de tweede keer was dat Sanlorenzo een asymmetrisch schip bouwde, met slechts één loopbrug aan stuurboordzijde van het schip, die zich uitstrekt van boeg tot achtersteven. De configuratie zorgt voor meer ruimte in zowel de woonkamer als de hoofdslaapkamer, en voor grotere ramen aan bakboordzijde. “Overal waar je komt heb je het idee dat je niet binnen of buiten bent omdat de meeste muren van glas zijn,” zegt Tomas. “We probeerden een manier te vinden om ook wat warmte naar binnen te brengen, want als je naar buiten kijkt, is alles wat je ziet blauwe lucht en zee.”

© Jerome Galland - De hoofdslaapkamer in een Sanlorenzo jacht, ontworpen door binnenhuisarchitect Jean-Charles Tomas, heeft een kleedruimte op de benedenverdieping en een panoramisch dakraam.

Als tegenwicht voor de koele kleuren van de oceaan zocht de ontwerper naar contrasterende tinten in de woonruimtes, terwijl hij toch vasthield aan de wens van de klant voor een zacht, neutraal palet. Meubels en verlichting van Liaigre, Minotti, Flos en Vincent Van Duysen worden gecombineerd met op maat gemaakte stukken, waaronder een kruk van hout en boucléwol die Tomas oorspronkelijk voor zijn eigen huis had gemaakt. Eikenhout, gebeitst in een rijke karameltint, bedekt de muren in de cabine van de eigenaar en de andere slaapkamersuites, die ook bijpassende kasten hebben.

Tomas keek naar de natuur om het interieur op natuurlijke wijze te voorzien van patronen, door een rijk geaderd walnotenhout te selecteren voor de vloer en te kiezen voor twee opvallende marmersoorten – arabescato en lineair striato olimpico – voor zowel de hoofdbadkamer als de gastensuites. “Het werd lange tijd niet gebruikt omdat men zich concentreerde op marmer met aders die meer grijs, wit en beige zijn,” zegt Tomas over de krachtige zwart-witte arabescatosteen die voor het hoofdbad werd gekozen. “Deze steen heeft een hoog contrast en veel karakter. Ik denk dat het heel dramatisch is en veel bijdraagt aan het project.”

© Jerome Galland - Een zwaar geaderd zwart en wit arabescato marmer in de hoofdbadkamer van het Sanlorenzo jacht.
© Jerome Galland - Een Gaël Davrinche portret van George Washington rust tegen de lineaire trap van gebronsd messing en notenhout die het hoofddek verbindt met de slaapkamersuites op de benedenverdieping.

Kunst en architecturale elementen vervolledigen het dynamische interieur. Donkere armaturen met nautische invloeden werden verkozen boven traditioneel glanzend chroom. Een trappenhuis dat het hoofddek verbindt met de VIP-hutten op de benedenverdieping werd gemaakt van boterzacht eikenhout en verbeterde verticale lijnen van gebronsd messing. “Beneden heb je niet veel licht,” zegt Tomas, “dus probeerden we iets heel open en heel sculpturaal te hebben om het licht binnen te brengen.”

Om maximaal gebruik te maken van het exterieur, werden pluche ligbedden geïnstalleerd op meerdere ruimtes, waaronder een groepering op de flying bridge waar het jacht beschikt over een buitenkeuken, ruime eethoek, en verzonken televisie om het ochtendnieuws te kijken of te genieten van de laatste sportwedstrijden. Tomas: “Alles wat je binnen zou willen doen, kun je ook buiten doen.

© Jerome Galland