Bron: Galerie
Lucy Rees
De baanbrekende hedendaagse kunstenaar vervaagt de grens tussen kunst en mode met het legendarische Franse maison…
Vandaag de dag hebben bijna alle gevestigde luxe modemerken een creatieve collectie van kleding of accessoires geïntroduceerd in samenwerking met een kunstenaar. Maar de trend nam pas een hoge vlucht in 2001, toen Marc Jacobs, toenmalig artistiek directeur van Louis Vuitton, de Amerikaanse kunstenaar Stephen Sprouse vroeg om zijn op graffiti geïnspireerde tekst toe te passen op enkele van de klassieke tassen van het Franse maison.
In januari van dit jaar brengt de beroemde Zwitserse conceptuele kunstenaar Urs Fischer een capsulecollectie uit die is opgebouwd rond zijn eigen herinterpretatie van het embleem van Louis Vuitton. De ambitieuze samenwerking, die online en in winkels over de hele wereld plaatsvindt, omvat zeven speciale tassen, waaronder de Keepall, Cabas, Onthego, twee versies van de Neverfull, Speedy, Pochette Accessoires, en een beautycase, evenals sjaals, sneakers en een selectie kant-en-klare tassen. Er is zelfs een fiets.



Met het iconische patroon van bloemen en LV-initialen, dat in 1896 door Georges Vuitton werd gecreëerd, als uitgangspunt, zijn de ‘trippy’, elektrische illustraties van Fischer in zwart op wit en rood op zwart over het hele bereik gespat. De handgetekende motieven, die de kunstenaar ‘geheugenschetsen’ noemt, worden opzettelijk abstracter als ze op kleding worden vertaald en lijken over de producten heen te zweven en te dansen. De tassen vallen vooral op door een meesterlijk gebruik van tuffetage, een speciale tufting techniek die het materiaal een driedimensionaal tactiel effect geeft dat lijkt op fluweel of bont. Een in het oog springende etalage met een grillige cast van personages – van een kat die slaapt in een bananenschil tot een vogel die een door de kunstenaar bedachte perzik draagt, het zijn de installaties in de winkel en ‘poppy’ digitale inhoud die het project compleet maken.

Fischer, die misschien wel het meest bekend is om zijn larger-than-life sculpturen die schrijnende thema’s van verval en transformatie verkennen, is ook niet vreemd aan de samenwerking met de modewereld. Hij werkte voor het eerst samen met Louis Vuitton in 2019 in het kader van ArtyCapucines, een doorlopend project dat kunstenaars uitnodigt om de Capucines-tas van het atelier te gebruiken als blanco doek. Voor zijn bijdrage probeerde Fischer het ontwerp van de handtas onaangeroerd maar met humor te laten hechten aan levensechte siliconen groenten, fruit en eieren met delicate gouden kettingen in een volstrekt absurde en surrealistische visie.
“Kunstwerken bestaan niet echt in de echte wereld, als dat al aannemelijk klinkt”, zei Fischer in een persverklaring voor de lancering van zijn ArtyCapucine in 2019. “Het zijn net gecompliceerde kinderen die nog bij hun ouders wonen en niet willen verhuizen. Ze gaan niet zo vaak uit als ze zouden moeten doen om zichzelf uit te dagen”.

Louis Vuitton x Urs Fischer lanceert in januari 2021 wereldwijd in Louis Vuitton-winkels.