Binnenin Chaumet’s vernieuwde Parijse vlaggenschip: Tiara gevulde muren, liefdesverhalen, en landkaarten…

Om haar 240ste verjaardag te vieren, transformeerde het maison haar beroemde hôtel particulier zodat elk detail een deel van haar betoverende erfenis zou onthullen.

Bron: Galerie
Stephanie Sporn

Chaumet’s hôtel particulier op 12 Place Vendôme. Foto: met dank aan Chaumet

Terwijl juweliershuizen zich vertakken naar nieuwe markten in Azië en Zuid-Amerika, herinnert het onlangs gerenoveerde Parijse vlaggenschip van Chaumet de wereld aan de eeuwige pracht en praal van de Place Vendôme. Het maison was het eerste dat in 1812 haar deuren op dit beroemde juwelenplein opende. Op dat moment had het al bekendheid gekregen als juwelier aan het hof van Napoléon Bonaparte; zijn vrouw Joséphine was de eerste grote klant van het bedrijf. Sinds 1907 is Chaumet trots op dezelfde hôtel particulier (12 Place Vendôme) als vandaag, maar voor de 240ste verjaardag van het merk dit jaar, werd de ruimte volledig heringericht om de illustere erfenis van het merk op gepaste wijze te eren en om de consument van 2020 tegemoet te komen.

Onder toezicht van Patricia Grosdemange, artistiek directeur en ontwerper van LVMH, bestaat Chaumet’s vernieuwde vlaggenschip uit een boetiek, atelier, evenementenruimte en talloze museumachtige salons, inclusief een geregistreerd historisch monument dat om dergelijke redenen onaangeroerd is gebleven. Vanaf de begane grond, waar de collecties van het merk Joséphine, Liens en Jardins te zien zijn, biedt elke hoek van het hôtel particulier een verrassende kijk op elementen uit de geschiedenis van het merk.

Met fragmenten uit de gepassioneerde correspondentie tussen Napoléon en Joséphine brengen de gegraveerde panelen van de grote trap een eerbetoon aan het liefdesverhaal van Chaumet's stichting. Foto: Met dank aan Chaumet

“Er zitten veel kleine verhalen verborgen in de details,” vertelt Grosdemange aan Galerie. Opvallend is de golvende gipsen trap waarvan de panelen gegraveerd zijn met fragmenten van gepassioneerde brieven tussen Napoléon en Joséphine. In haar ontwerp plaatst het vlaggenschip ook de liefde voor juwelen van de keizerin tegenover haar interesse in de plantkunde. Zo gebruikte Grosdemange natuurlijke materialen zoals stro om een gevoel van moderniteit in het interieur te brengen en om een tegenwicht te bieden aan de glinsterende diamanten en edelstenen.

“Ik werk liever samen met kunstenaars en ambachtslieden om texturen en interessante materialen te creëren dan ingewikkelde vormen, die niet tijdloos zijn”, legt Grosdemange uit over de beslissing om vitrines en meubels relatief gestroomlijnd te houden ten gunste van het gebruik van oppervlakken als experimenteerplek. “Het juiste materiaal kan zorgen voor trillingen en emoties in de hele ruimte.”

De Salon Malmaison is een ruimte voor bruiden in spe. Het bevat een op een snaar gebaseerd werk van Cecilie Bendixen. Foto: met dank aan Chaumet

Met haar lanceringspunt als een circa. 1810 tiara die lijkt op korenaren – Chaumet’s embleem – die waaien in de wind, verwerkte Grosdemange het motief in Maison Lesage-borduurwerk op gestoffeerde muren, gravures op notenhouten lambrisering, verguldsels op steen, en beeldhouwwerken voor juwelenglazen. “Ik was gefascineerd door de moderniteit en de tijdloosheid van deze prachtige creatie”, zegt ze. “Voor mij staat het echt voor Chaumet omdat het heel sterk en klassiek is, maar tegelijkertijd komt er beweging in. Er is ‘poésie’.”

De Salon des Joyaux is gewijd aan de presentatie van ‘high jewelry’ en het ontwerpen van speciale opdrachten. Het stroboeket van de muren is speciaal ontworpen door de Jallu Straw-werkplaats. Foto: Met dank aan Chaumet

De natuurgedreven statements gaan verder naar boven in de Salon des Joyaux, waar de klanten de ‘high jewelry’ collecties van Chaumet kunnen bekijken, omgeven door stro-marqueterie-muren die speciaal door de Jallu Straw-werkplaats zijn gemaakt om te lijken op zonnestralen. De liefde voor de textuur van Grosdemange komt ook tot uiting in de kunst van de ruimte. In de Salon Malmaison, een elegante, witte ruimte bestemd voor bruiden, dient het cirkelvormige kinetische werk van Cecilie Bendixen, Moon Disc-Rays uit het Oosten, als middelpunt, waarvan de snaren een bruidsjurk oproepen.

Het Salon des Perles is een intieme evenementenruimte met lambriseringen in Napoléon III-stijl en de originele beschilderde plafondscène van Pierre-Victor Galland, een 19de-eeuwse kunstenaar en neef van Jean-Baptiste Fossin, hoofd van het atelier van de Chaumet. Foto: Met dank aan Chaumet
De Salon Chopin is geklasseerd als historisch monument. Het was hier dat de pianist zijn laatste mazurka componeerde. Foto: Met dank aan Chaumet

Een van de meest opvallende en intieme ruimtes, de Salon des Perles, heeft een ander indrukwekkend textielstuk – een tapijt waarvan het tiara- en natuurgeïnspireerde patroon direct in de ruimte is geschilderd door de kunstenaar Alain Billon. Oorspronkelijk diende deze salon als de eetkamer van het hôtel particulier, later omdat de kamer waarin Chaumet ambachtslieden met parels werkten. Nadat het werd teruggevonden in staat van verval, besloot Grosdemange om het terug te laten keren naar zijn oude glorie als een kleine evenementenruimte.

Hier kunnen de gasten dineren te midden van gouden en diepblauwe muren die barokke mysteries en romantiek oproepen, wat nog wordt versterkt door de pastorale plafondscène geschilderd door de 19de-eeuwse kunstenaar Pierre-Victor Galland. Voor degenen die op zoek zijn naar een fulltime-capsule-ervaring, is er binnen de eigen muren van het vlaggenschip het monumentale Salon Chopin te vinden. Dit architectonische juweel werd in 1779 ontworpen voor de oorspronkelijke eigenaar van het gebouw en is ook de plek waar de pianist zijn laatste mazurka componeerde.

Middernacht-blauwe muren openen naar de Salon des Perles. Foto: Met dank aan Chaumet

Onder de bijkomende nieuwe of herwerkte ruimtes bevinden zich het Cabinet des Portraits (een vitrine van de belangrijkste klanten van Chaumet in de loop van haar geschiedenis), het Salon des Dessins (een tentoonstellingsruimte gewijd aan het archief van het maison), de Salon Arcade (waar de meer eigentijdse juwelen van Chaumet worden aangeboden), en een ‘high jewelry’ atelier (waar zetters, polijsters en leerlingen aan het werk kunnen worden gezien).

In het Salon des Diadèmes zijn honderden nikkel-zilveren en handbeschilderde tiara's te zien, die historisch gezien aan Chaumet-klanten worden gepresenteerd als voorbereidend model voor hun speciaal in opdracht gemaakte creaties. Foto: Met dank aan Chaumet

Natuurlijk zou Chaumet geen recht kunnen doen aan haar geschiedenis zonder een kamer die gewijd is aan wat zij het beste kan: In de vernieuwde Salon des Diadèmes zijn honderden nikkel-zilveren voorbereidende tiara’s te zien, waaronder die gemaakt zijn voor Grand Dames zoals Countess Mountbatten of Birma en Gertrude Vanderbilt Whitney. De traditie wil dat Joseph Chaumet tijdens het maken van de tiara’s eerst driedimensionale modellen presenteert die gemaakt zijn van een legering van koper, zink en nikkel, die vervolgens met de hand geschilderd worden om de kleur van de gekozen edelstenen weer te geven.

Terwijl het vlaggenschip van Chaumet, Place Vendôme 12, tijdelijk gesloten is in correspondentie met door de overheid opgelegde lockdowns als gevolg van COVID-19, is er geen twijfel over mogelijk dat zelfs degenen die de ontzagwekkende ruimte op foto’s bekijken zich getransporteerd zullen voelen naar een ander tijdperk vol met grote liefdesverhalen, goudkleurige interieurs en diademen voor dagen.