Dubbelinterview: Sofie Van de Velde en Steve Brouwers

Tekst: Dirk Van Duffel

Creatives on Creativity & Expeditie Kunst

Sofie Van de Velde en Steve Brouwers delen als koppel een passie voor alles wat ze doen en ze brengen ieder, bijna gelijktijdig, een boek uit.  Voor Steve is dat ‘Creatives on Creativity’, in het Engels uitgegeven bij Luster.  Het is een prachtig boek dat interviews bundelt met 44 creatieve zielen waar Steve de wereld voor heeft rondgereisd.  Sofies boek, ‘Expeditie Kunst’, is uitgegeven bij Houtekiet.  Je kan het een handleiding noemen voor al wie gepassioneerd is door alle facetten van kunst. Beide boeken zijn rijkelijk geïllustreerd en staan vol interviews met interessante personen, creatievelingen.

Wat zijn de uitgangspunten van jullie boeken?

Steve Brouwers (SB): Onze uitgangspunten zijn totaal anders, mijn idee is al ontwikkeld in 2019.  Wat is creativiteit? Beroepshalve zoek ik naar creatieve oplossingen om reclame te tonen op televisie en in kranten, zonder dat de mensen aanstoot nemen aan wat ze te zien krijgen.  Dit betekent dat ik altijd werk met input van buitenaf en binnen dat kader moet kunnen creëren.  Ik vroeg me af hoe het voor creatievelingen is die vanuit een leeg blad iets maken, hoe ze dat doen, wat hen drijft zonder dat er input van buitenaf komt. Ik heb contact genomen met verschillende kunstenaars om hierover van gedachten te wisselen en iedereen reageerde hier heel positief op.  De personen die ik contacteerde, waren ook vaak mensen van wie ik dacht dat ze niet bereikbaar waren, maar George Lois, een bekend Amerikaanse Art Director op wie Mad Men is geïnspireerd, zegt: “Asking ‘what if’ is a seed to breathtaking ideas.” En enkele maanden later zat ik in zijn appartement in Manhattan te luisteren naar zijn verhalen. 

In totaal voerde ik 44 gesprekken en toen is het idee ontstaan om die interviews te bundelen in een boek. 44 mensen die ik volg en bewonder; ik heb al de gesprekken live gedaan, wat belangrijk was voor mij gezien het eigenlijk ging om mijn persoonlijke zoektocht naar “wat is creativiteit”.  Samen met mijn vriend en fotograaf Joost Joossen heb ik ongeveer de hele wereld afgereisd. De grootste verrassing die door het boek naar boven is gekomen, is dat ze eigenlijk allemaal onzeker zijn, bang om te falen of dat de creativiteit stopt.  En langs de andere kant hadden ze allemaal eenzelfde drijfveer gemeen: de “ten koste van alles-attitude”. Ze leven allemaal, 24/7, voor hun vak.  Mijn boek is uitgegeven in het Engels, toegankelijk Engels, iets toegepaster dan het boek van Sofie.  ‘Creatives on Creativity’ is vormgegeven door Paul Boudens, een fantastisch grafisch vormgever.

Sofie Van de Velde (SVdV): ‘Expeditie Kunst’, mijn boek, is een handleiding voor beginnende kunstverzamelaars, maar ik denk dat de meer ervaren verzamelaars hier ook iets aan hebben.  Ik hoop toch het hele scala uit de kunstwereld te kunnen bereiken: verzamelaars, geïnteresseerden, kunstenaars, enz.  Ik merk aan de hand van vragen in de galerie dat de mensen er iets aan hebben.  

Het schrijven van een boek is in feite met een resultaat naar buiten komen dat vatbaar is voor kritiek.  Hoe gaan jullie daarmee om?

SVdV: Ik heb mij voor het eerst een beetje gevoeld zoals de kunstenaars uit mijn galerie.  Ik heb me een week echt slecht gevoeld.  Ik weet dat ik aanwezig ben, maar ik speel in feite een ‘supporting role’, een bijrol. Het was niet makkelijk, maar ik voel wel dat de mensen er iets aan hebben.  Maar nogmaals, ik ben fierder op de boeken van bijvoorbeeld Bendt Eyckermans dan op mijn eigen boek.  Neem Karen Hansen, haar werken zullen nu een maand in de galerie hangen.  Een maand lang iedere dag mensen die een oordeel over je werk kunnen vormen, ik zou het besterven! Een boekvoorstelling daarentegen duurt maar een paar uur. De kunstenaars die ik vertegenwoordig, blijven voor mij toch belangrijker dan mijn eigen persoonlijke initiatieven.  

Komen er nog boeken van jullie hand?

SB: Ik heb er wel zin in, interessante mensen zijn er altijd en interessante onderwerpen zijn er ook nog altijd.  Ik denk dan bijvoorbeeld aan mode.  Mijn boek is eigenlijk een neverending story.  We gaan alleszins een tijdje bezig zijn met de promotie van ‘Creatives on Creativity’,  het boek is nu verkrijgbaar in Europa en het komt in augustus uit in de Verenigde Staten. Dat is natuurlijk heel spannend. Dat is ook de reden waarom ik het in het Engels wilde maken: omdat de wereld van de creativiteit natuurlijk geen lokaal fenomeen is.

SVdV: Ik heb niet onmiddellijk plannen voor een nieuw boek. Ik wil mijn tijd nu terug 200% besteden aan de kunstenaars waarmee ik werk.  Maar ik voel wel dat er nood is aan een boek, een soort gids voor kunstenaars zelf.  We zien wel.  

Wat zou je graag willen bereiken met jullie boeken?

SB: Ik hoop dat ik de mensen kan inspireren via de kunstenaars die ik in mijn boek heb opgenomen: Charline Tyberghein,  Jonathan Monk, Stefan Sagmeister, John Stezaker, Paula Scher en anderen.  Dat men een inkijk krijgt in de creativiteit van de mensen die ik gesproken heb.  Wie weet ontdekken lezers nieuwe namen en gaan ze op die manier hun werk leren kennen – en appreciëren

SVdV:  Als ik erin slaag mijn lezers te laten zien dat je met een beperkt budget al een kunstwerk kan kopen, ben ik heel gelukkig.  Bovendien krijgt een kunstwerk extra waarde door het verhaal achter de aankoop. Ik kan zeggen dat ieder kunstwerk dat wij gekocht hebben, een emotionele waarde heeft, een anekdote. We leven in een consumptiemaatschappij waarin zowat alles te koop is.  En door mijn boek hoop ik de mensen te overtuigen en te laten inzien dat kunst ook een optie is die extra value kan geven.