Een exclusieve look in de eigenzinnige Van Cleef & Arpels Boutique ontworpen door kunstenaar Alexandre Benjamin Navet

De drukbezette Parijse kunstenaar heeft een reeks speelse site-specifieke werken en meubels gemaakt die een eerbetoon zijn aan het bloemenerfgoed van het merk.

MY

© met dank aan Van Cleef en Arpels | Alexandre Benjamin Navet

Toen Van Cleef & Arpels in maart de getalenteerde jonge Parijse kunstenaar Alexandre Benjamin Navet opdracht gaf zijn boetieks te transformeren, worstelde de wereld met de vroege stadia van een grote pandemie die zou resulteren in maanden van lockdown en winkelsluitingen over de hele wereld. Nu, zes maanden later, zijn de resultaten van de kunstzinnige samenwerking eindelijk volledig te zien in het vlaggenschip op Fifth Avenue in New York, wat een positief nieuw begin betekent.

"Mijn bedoeling voor dit project was dat mensen het gevoel kregen dat ze in een gigantisch schetsboek liepen. Dit soort opzet is vrij onverwacht in een exclusieve juwelenboetiek. Het onverwachte creëert vreugde en emotie.”

Alexandre Benjamin Navet
© Alexandre Benjamin Navet | De vitrine van Van Cleef en Arpels in New York

Navet, wiens multidisciplinaire praktijk zich uitstrekt over textiel, oliepasteltekeningen en aquarellen, heeft het exterieur en interieur van de drie verdiepingen tellende boetiek, die oorspronkelijk werd ontworpen door Patrick Jouin en Sanjit Manku van Jouin Manku Studio, volledig herdacht.

Tot eind oktober zullen klanten de traditionele Art Deco-stijl meubels en architectuur vervangen zien door aangepaste tapijten, draperie, bekleding, behang en vazen in prints die met de hand zijn getekend door Navet. Ter inspiratie heeft de kunstenaar talloze uren besteed aan het bestuderen van de archieven van het merk en aan het herinterpreteren van de rol die bloemen hebben gespeeld in het legendarische Franse maison sinds de oprichting ervan in 1906 op de historische Place Vendôme in Parijs. Hij keek ook naar Florentijnse en Franse afbeeldingen van flora die hij ontdekte tijdens reizen naar musea zoals het Louvre.

M (Ralph Fiennes) and James Bond (Daniel Craig) in NO TIME TO DIE an EON Productions and Metro Goldwyn Mayer Studios film | Credit: Nicola Dove © 2020 DANJAQ, LLC AND MGM. ALL RIGHTS RESERVED.
© met dank aan Van Cleef en Arpels | Interieur van de Van Cleef en Arpels winkel

Navet begon vervolgens bloemen te toveren uit zijn verbeelding en presenteerde uiteindelijk een vreugdevolle explosie van kleur die een fantastische ontsnapping aan de afgelopen maanden biedt.

Er is een dialoog met het merk, hun verhalen en hun geschiedenis

Alexandre Benjamin Navet
© met dank aan Van Cleef en Arpels | Interieur van de Van Cleef en Arpels Store

Van Cleef & Arpels werd in 2017 op de jonge kunstenaar attent gemaakt toen hij de hoofdprijs ontving op het jaarlijkse interieurfestival Design Parade Toulon in Frankrijk, dat door het huis wordt gesponsord. Navet is echter niet vreemd aan samenwerkingsverbanden: Eerder werd hij door Hermès aangesproken om hun etalages te maken en vorig jaar creëerde hij een serie van zeven in-situ geschilderde fresco’s voor de boetiek, de bar en de lounge van Baccarat in Milaan. Hij monteerde zelfs een pop-up jachtinstallatie in het Hôtel de Crillon in Parijs.

© met dank aan Van Cleef en Arpels | Het interieur van de Van Cleef en Arpels winkel

Naast New York hebben ook de sites in Parijs, Tokio en Moskou zijn kunstzinnige touch gekregen – de eerste in een reeks van meerdere overnames. Er zijn nog 30 andere boetieks die nog onthuld moeten worden, ook vanwege de originele werken van de kunstenaar, waarbij de kleinere locaties beperkt zijn tot alleen etalages, die zeker een even prachtige indruk zullen maken. “Ik hoop echt dat de mensen het leuk vinden,” zegt Navet.

© met dank aan Van Cleef en Arpels | Een window display