Tekst: Marthe Van Campenhout
Ondernemen is groeien, elke dag opnieuw. Maar soms zit je vast, en heb je hulp nodig om weer vooruit te geraken. De coaches van Wolves and Warriors helpen ondernemers om hun evenwicht én zichzelf terug te vinden. Oprichter en bezieler Kurt Goossens vertelt over zijn succesformule en waarom dit zo goed werkt.
Gedreven door idealisme
Als jonge knaap wist Kurt Goossens perfect wat hij wilde: een carrière bij de Federale Gerechtelijke Politie. Zo gezegd, zo gedaan. “Ik studeerde criminologie en ging aan de slag. In een recordtempo leerde ik de knepen van het vak en groeide ik door. Ik was een van de jongste teamchefs ooit bij de BOB Brussel-Asse,” vertelt Kurt. “Ik werd gedreven door idealisme. Gaandeweg botste mijn ‘creatieve’ aanpak tegen de muren van het logge gerechtelijke apparaat en de stugge hiërarchische regels. Ik had mezelf beloofd om nooit verbitterd of gefrustreerd te worden. Toen ik na 17 jaar als rechercheur merkte dat het toch die kant begon op te gaan, besloot ik mijn carrière als ‘flik’ vaarwel te zeggen en ondernemer te worden. Op dat moment besliste ik dat ik nooit meer voor een baas zou werken. ”
Van flik naar coach
Kurt startte twee ondernemingen op die meteen een succes werden: digital agency Wasabi en coworking space Burooz. “Coworking was toen totaal nog niet hip in België. Omdat ik voorheen steeds met een team werkte, miste ik het contact met anderen. Ik zag het dus als een soort scoutslokaal voor ondernemers,” lacht Kurt.
Al snel ondervond hij dat het ondernemerspad niet altijd over rozen gaat. “Ik merkte dat ik mezelf telkens opnieuw moest uitvinden. Ik deelde mijn leerproces van vallen en opstaan regelmatig met klanten. Ik merkte dat ze mijn inzichten bijzonder waardevol vonden. Onze gesprekken gingen steeds minder over websites en steeds meer over hun uitdagingen als ondernemer, partner of ouder. Als mens dus. Ik kreeg steeds vaker de vraag van klanten om hen te begeleiden en te coachen.”

Tijdens dit programma combineren we inspirerende sessies met actie en avontuur.
Body, mind en soul
Kurt besliste om beide bedrijven te verkopen en ontwikkelde een uniek coaching programma voor mannelijke ondernemers. De organisatie kreeg de avontuurlijke naam ‘Wolves and Warriors’. “Niet iedereen staat meteen te springen om aan soul searching te doen,” legt Kurt uit. “Dat spannende tintje wekt vaak wel het nodig enthousiasme.”
Tijdens de Warrior Weken trekt hij intussen al vijf jaar op rij vijf keer per jaar met zestien deelnemers naar Spanje, waar ze hun fysieke en mentale grenzen aftasten en verleggen. “Tijdens dit programma combineren we inspirerende sessies met actie en avontuur. Elke avond sluiten we gezellig af op restaurant. De gouden combinatie van beweging, natuur, het groepsgevoel en de inzichten die we delen, raakt mensen recht in hun kern. Het is een aanpak die werkt op drie niveaus: body, mind & soul.”
Mannelijke en vrouwelijke energie
In eerste instantie richtte Kurt zich uitsluitend op mannelijke ondernemers. Dat heeft vooral met zijn eigen ervaring te maken. “Een van de belangrijkste zaken die ik leerde tijdens mijn persoonlijke traject, is het feit dat je mannelijke en vrouwelijke energie in balans moeten zijn. Tijdens mijn carrière bij de politie dreef ik te veel op mannelijke energie. Mijn focus lag op het te slim af zijn van criminelen, het leiden van invallen met militaire precisie, en het bewaken van mijn autoriteit als teamchef. Als ondernemer gebruikte ik dan weer te veel vrouwelijke energie. Daar lag de klemtoon vooral op creativiteit, empathie en begrijpend luisteren. Dan krijg je natuurlijk klanten die daar misbruik van maken en bijvoorbeeld hun factuur niet te betalen of andere grenzen overschrijden. Ik functioneerde pas optimaal toen ik beide energieën in balans kreeg. En dàt was de ervaring die ik ook aan andere mannelijke ondernemers wilde doorgeven.” Zowel de mannelijke als vrouwelijke energie zitten symbolisch verweven in het logo van Wolves and Warriors: de witte wolf staat voor vrouwelijke energie, en de zwarte voor de mannelijke component.

Denken in overvloed
Sinds 2017 wordt het programma ook voor vrouwen georganiseerd: de Warrior Queens Weken. “Uiteindelijk zijn de principes waar we rond werken voor iedereen hetzelfde,” vertelt Kurt. Wat moeten we ons hierbij juist voorstellen? “Het gaat eigenlijk om zaken die we allemaal heel goed kennen, maar die ondergesneeuwd zijn door de dagelijkse ratrace waar we als ondernemer en mens in verstrikt zitten. Een voorbeeld van zo’n principe is het ‘denken in overvloed’ in plaats van in schaarste. Deze aanpassing in je mindset heeft enorme positieve gevolgen die meteen merkbaar zijn. Ook het principe van het ‘ego als dienaar’ in plaats van meester heeft een grote impact. Wie zijn eigen ego kan loslaten en zichzelf ten dienste stelt van anderen, overstijgt zichzelf.”

Efficiënter dan vijftien jaar therapie
Je hoeft je dus niet te verwachten aan wereldschokkende inzichten of een volledige hersenspoeling. “Het gaat uiteindelijk om heel eenvoudige principes, en dat is net de kracht van het programma,” legt Kurt uit. “Maar vergis je niet: de effecten zijn spectaculair en meteen voelbaar. Heel wat ondernemers zien nadien hun bedrijf groeien of omzet stijgen. Anderen verkochten hun bedrijf voor een mooi bedrag, of deden een of meerdere overnames.”
Is de impact van het programma ook voelbaar in de privésfeer? “Zeer zeker. Daar gebeuren misschien wel de mooiste dingen. Zo vertelde een deelnemer dat de Warrior Week meer voor hem heeft gedaan dan vijftien jaar therapie. Wat ik ook vaak hoor, is dat mensen de band met hun ouders, kinderen of partner terug aanhalen, zoals de man die bij thuiskomst zijn vrouw voor een tweede keer ten huwelijk vroeg. Een andere deelnemer werd 20 kg slanker en vervulde zijn jongensdroom door deel te nemen aan een triatlon. Wie terugkomt van de vijfdaagse kan zich trouwens aan heel wat vragen en opmerkingen verwachten, zoals ‘Er is iets aan jou veranderd. Wat heb je juist gedaan?’ Ik neem het woord ‘transformatie’ liever niet in de mond, want dat lees je tegenwoordig overal, maar vaak komt het daar toch op neer.”

Lichter uit de lockdown
Als gevolg van de coronacrisis kunnen de Warrior Weken al een tijdje niet doorgaan. Kurt hoopt in mei 2021 de draad terug op te pikken. Intussen heeft hij echter niet stil gezeten. “Ik ben mijn klanten blijven volgen en steunen. Ook heb ik weer heel wat bijgeleerd. En ik heb vooral goed voor mezelf gezorgd. Bij de eerste lockdown in maart had ik mezelf twee zaken voorgenomen: ik wilde fitter en lichter uit de lockdown komen, en ik wilde na afloop dankbaar kunnen zijn. Ik ben in beide voornemens geslaagd. Ik ben enkele kilo’s kwijt, en veel belangrijker: ik heb veel nieuwe, waardevolle inzichten opgedaan waardoor ik weer heel wat mensen ga kunnen helpen. Ook heb ik van verschillende klanten het signaal gekregen dat ze de coronacrisis relatief goed doorstaan hebben dankzij hun ervaring met Wolves and Warriors. En daar ben ik enorm dankbaar voor. Zoals ik het zie, heb je altijd een keuze. Je hebt misschien geen vat op wat er in de maatschappij gebeurt, maar je bepaalt wel 100% zelf hoe je op die gebeurtenissen reageert.”