The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine

Elektrische motorfietsen en scooters. Ben jij klaar voor de elektrische evolutie?

Tekst: Helen Richardson

Elektrische voertuigen zijn de toekomst, en daar horen ook motoren en scooters bij. Ondernemer en EV mobility consultant Guy Salens wil een “elektrische revolutie” op gang brengen, zodat meer mensen de overstap maken. Want onbekend is onbemind. Daarom richtte hij het online platform ‘The Pack’ op, een go-to website voor ontwerpers, ingenieurs, investeerders en gebruikers van elektrische motoren en scooters. Duidelijk een man met een missie. En wij hadden een interessant gesprek met hem.

Wat inspireerde jou om dit initiatief te lanceren?

Als ondernemer moet je denken in mogelijkheden. De voorbije 3 jaar had ik intensief contact met heel wat fabrikanten van elektrische motorfietsen en start-ups. We zijn allemaal pioniers: zij bieden het product aan en ik creëer het forum waarop ze dit kunnen presenteren. Er is een sterk wederzijds respect. Ik heb 3 jaar geïnvesteerd in deze community en het platform is stabiel, dus de tijd was rijp om een stap verder te gaan.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Guy Salens van THE PACK "Electric Motorcycles News" | Foto Bob Van Mol

Hoe zie je jouw belangrijkste taak?

Onbekend is onbemind. Heel wat mensen weten nog niet eens van het bestaan af van deze elektrische voertuigen. Dus is het onze taak om ervoor te zorgen dat ze onder de aandacht komen.

En wat is je missie?

We moeten stoppen met brandstof! Dit is hét moment om te kiezen voor verandering. Ik wil ontwerpers, ingenieurs en investeerders samenbrengen en zo een platform creëren voor een elektrische revolutie. Met THE PACK “Electric Motorcycles News” brengen we heel wat nieuwe modellen onder de aandacht.

Zijn elektrische voertuigen vooral nuttig of eerder bedoeld voor plezier?

Elektrische motoren en scooters zijn de ideale transportmiddelen voor pendelaars. Ze zijn ook uitermate geschikt voor logistieke oplossingen in magazijnen, bedrijven en koerierdiensten.
Daarnaast zien we ook de opkomst van offroad- en avonturenparken waar kinderen rondrijden op mini elektrische motorfietsen, zonder geluid, geurhinder of brandstof. Deze kinderen zijn de klanten van morgen.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
CAKE Kalk uit Zweden

Hoe zit het met het milieu?

De invoering van de Euro 5-emissie normen vormt een scharniermoment voor de Europese markt voor brandstofmotoren. Sommige motormerken hebben echter nog een grote voorraad traditionele wagens, dus die markt zal nog niet meteen verdwijnen.
Vanaf 2030 zullen alleen nog elektrische voertuigen worden toegelaten in verschillende Europese steden. Londen heeft zijn Ultra Low Emission Zone al. Enkel motorfietsen die ten minste voldoen aan de Euro 3-norm worden er toegelaten. Het centrum van Madrid is een APR geworden: Área de Prioridad Residencial. Toegang wordt enkel verleend aan bewoners of bestuurders van een voortuig met vignet 0 (elektrisch, plug-in hybride of waterstof) of ECO (hybride, CNG of LPG). Een dergelijke trend zien we in heel Europa.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Het eerste prototype van het Nederlandse NXT Motors

Elektriciteit is vandaag nog voornamelijk afkomstig van kolen. Hoe gaat dit evolueren?

Hoewel het gebruik bijna hetzelfde is gebleven, zijn er merkbare verschuivingen in de gebruikte energiebronnen. Het aandeel steenkool is gedaald van meer dan 27 miljard kWh in 2018 tot meer dan 17 miljard kWh vorig jaar, een daling van ongeveer een derde. Het aandeel van bronnen als wind, waterkracht, zon, warmte en biomassa is gestegen tot bijna 22 miljard kWh. Ik hoop dat deze trend zich voortzet.

Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van elektrische voertuigen?

De voordelen zijn talrijk:

  • Minder uitstoot en geen lawaai
  • Onderhoud hoeft minder frequent en is dus minder duur
  • Interessante belastingformules
  • Sterke rijprestaties
  • Enorm rijplezier
  • Goeie reactie met goed koppel
  • Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel

Maar er zijn ook enkele nadelen:

  • Kostprijs
  • Het korte bereik (vooral voor pendelaars)
  • Het opladen kan een tijdje duren
  • De oplaadstations zijn nog heel divers en te beperkt beschikbaar
The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Energica Ego uit Italië | Foto THE PACK

Hoe veilig zijn elektrische voertuigen?

Elk zichzelf respecterend merk heeft een duidelijke handleiding en strenge veiligheidsregels. En verder is gezond verstand bij het gebruik ervan een must, zoals bij elk voertuig het geval is.

En hoe zit het met de verzekering?

Niet alle verzekeraars hebben intussen al begrepen dat een motor ook kan rijden op elektriciteit. Een veel gestelde vraag van een verzekeraar is: ‘Hoe veel CC heeft de motor?’ Uiteraard is dit niet van toepassing op elektrische voertuigen. We zijn er dus nog lang niet, maar ik ben hoopvol.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Zero SR/S in "travel-outfit" | Foto BMS E-Motorrrijder

Wat is de evolutie op het vlak van oplaadpunten?

Oplaadpunten en oplaadstations duiken nu overal op. Het is echter nog geen plug and ride-systeem. Ik heb contact met veel gebruikers en het opladen van het voertuig is vaak lastig.
Verkeerde kabel, verkeerde stekker, geen betaling met credit card mogelijk, er zijn bepaalde registratieprocedures, etc. Dit moet dringend vereenvoudigd worden.

Wat kost zo’n elektrische motor?

Ik moet toegeven dat ze niet goedkoop zijn. Qua startbudget moet je toch 10.000 à 30.000 euro rekenen. Het is nog steeds een nichemarkt. Er is een groeiende tweedehandsmarkt maar de technologie evolueert snel. Als meer mensen overstappen naar elektrisch, zullen de prijzen dalen. Ik zie een trend naar meer lichte elektrische motorfietsen en goed ontworpen oplossingen met een kostprijs tussen 10.000 en de 15.000 euro.

Waarom zijn de prijzen nog zo hoog?

Er is veel onderzoek mee gemoeid. We zijn nog in een vroege ontwikkelings- en overgangsfase. De technologie is nog sterk aan het veranderen op dit moment. Batterijen worden steeds verfijnder. Zodra we meer lichte elektrische voertuigen gaan gebruiken, zullen de prijzen gaan dalen.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Het Belgische Saroléa dat zich nu focust op technologie met Saroléa Performance Technology

Wat is de rol van apps?

Elk merk heeft zijn eigen app met zijn eigen specifieke kenmerken en gadgets. Met de Zero SR/S app kun je bijvoorbeeld ritgegevens met anderen te delen. Het systeem registreert locatie, snelheid, helling, vermogen, koppel, laadtoestand van de accu en de gebruikte/geregenereerde energie. Je kan elke rit opnieuw bekijken en extra inhoud opladen. Je kan deze gegevens ook anoniem houden.

Wat is het verschil tussen de nieuwe Zero SR/S en de naked SR/F?

De SR/S is een sporttourer, terwijl de SR/F echt een naked bike is. Ik reed ruim 100 kilometer met de SR/F en was letterlijk weggeblazen door zijn prestatie. En de stilte! Je wordt gewoon één met de omgeving, nog veel meer dan bij het traditionele motorrijden. Zero Motorcycles is alvast verzekerd van een goede marktpositie voor de toekomst.

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Zero SR/F (foto THE PACK)

Hoe zie je de markt van elektrische voortuigen vandaag de dag?

Er is enorm veel aan het gebeuren. Bijna elke dag zien we nieuwe initiatieven in verschillende landen. Van offroad tot superbikes. Sommige zijn traditioneel, andere teams denken out of the box. Er is een enorme verscheidenheid, ook in prijs.

En wie zijn de koplopers?

Cake, NIU, Sur-Ron, Super Soco, Electric Motion zijn allen nieuwe en veelbelovende spelers in de markt. De ‘oudste’ fabrikanten, zoals Zero Motorcycles en Energica, hebben hun sporttourers, superbikes en naked bikes gelanceerd. Energica is zeer betrokken bij de elektrische racemotorsport. Harley Davidson heeft nu de LiveWire op de markt gezet. Verge Motorcycles wordt ook zeker een game changer. Hou onze website in de gaten voor de laatste ontwikkelingen!

The electric revolution - THE PACK - Electric Motorcycles News - Myx Magazine
Electric Motion biedt elektrische motortrial modellen aan voor de amateur en ervaren rijder

Die eerste testrit… Hoe voelt dat?

Het is altijd spannend! Mijn eerste rit op de Johammer naar Parijs was een van de allerbeste tot nu toe. De eerste 15 minuten waren vreselijk. Eerst moest ik wennen aan de stuurreacties met de twee aparte stuurhelften. Het is dus wat wiebelig in het begin, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het echt leuk. En als je toeneemt voelt het tenslotte heel natuurlijk. Wel grappig, want iedereen staart je aan. Zodra je stopt, willen mensen met jou op de foto en stellen ze heel wat vragen.

Tot slot: wat doe jij om je te ontspannen?

Mijn vrouw en ik fietsen allebei graag, al dan niet offroad -maar niet elektrisch- en houden van lange wandelingen in het bos. Ook genieten we ervan om samen gezellig te koken, te dineren en te genieten van een lekkere wijn.

THE PACK “Electric Motorcycles News”
Guy Salens
hello@electricmotorcycles.news
thepack.news
+32 475 44 32 36