All eyes on you met Odette Lunettes

Tekst: Marthe Van Campenhout
Foto’s: Stephanie Smeets
Foto Tom Boonen & Eline: Linda Stulic

Waarom zou je van je bril niet je handelsmerk maken? Dat is de filosofie achter Odette Lunettes, de eigenzinnige brillenlijn van Eline De Munck. Wat 7 jaar geleden begon als een wild idee, is vandaag een inspirerend en prikkelende merk dat in meer dan 16 landen (and still counting) wordt verdeeld. Wij waren benieuwd naar Elines kijk op ondernemen en hadden een interessante babbel over ballen en brillen.

Die van de brillen

Misschien ken je Eline nog als televisiepersoonlijkheid? Toch is het intussen al zeven jaar geleden dat ze voluit koos voor het ondernemerschap. “Af en toe doe ik nog wat presentatiewerk voor bedrijven, maar ik merk dat ik nu toch vooral ‘die van de brillen’ ben,” lacht Eline.
Zoals heel wat sterke ideeën, is Odette Lunettes het resultaat van een persoonlijke zoektocht. “Op een gegeven moment kon ik als presentatrice de autocue niet meer lezen. Ik kwam niet in aanmerking voor lenzen en moest een bril dragen. Samen met een styliste ging ik op zoek naar toffe monturen, maar die waren moeilijk te vinden. Zo ontstond het idee om zelf brillen te ontwerpen. Ik ging aan de slag met mijn business partner Bob Geraets, die ik al goed kende als regisseur en eindredacteur. Ons eerste werk bestond vooral uit research en het verkennen van de markt.”

Dressing als brillenstock

In de opstartfase deden Bob en Eline alles met z’n tweeën, behoorlijk hard werken dus. “Mensen denken soms dat ik enkel het ‘gezicht’ ben van Odette, of dat het dankzij mijn bekendheid allemaal vanzelf ging, maar niets is minder waar. Ik heb het bedrijf van A tot Z mee opgericht. Zo fungeerde mijn dressing lang als brillenstock, verwerkte ik zelf de bestellingen en bracht ik alle pakjes naar de post.” Het bedrijf wordt een succes en groeit snel. Vandaag heeft Odette Lunettes 12 werknemers in dienst en is het merk verkrijgbaar in 16 landen, via een 400-tal verdelers. En er is natuurlijk de flagship store op de Meir in Antwerpen. Of Elines bekende personality wel heeft geholpen? “Ja, natuurlijk, maar zo heeft elke startende ondernemer bepaalde voordelen. In mijn geval was dat misschien mijn naamsbekendheid en vertrouwdheid met de media, maar iedereen heeft troeven die een zekere voorsprong geven. Trouwens, in het buitenland kent niemand mij, dus er zijn heel wat andere factoren die aan de basis liggen van ons succes.”

“Het is belangrijk om te zijn waar je klant is, en in te spelen op elke fase van de customer journey.”

Eline De Munck

Digitale strategie

Over welke factoren gaat het dan? “Wij proberen vooral onderscheidend te zijn op het vlak van marketing. We willen via de juiste kanalen op de juiste manier aanwezig zijn. Tijdens de coronacrisis hebben we daarom onze digitale strategie volledig geoptimaliseerd. Klanten kunnen online een afspraak boeken bij een van de vele opticiens die ons merk verdelen. Vooraf kunnen ze op onze site drie monturen kiezen die ze zeker willen passen. Die sturen we dan op naar de opticien in kwestie. Ook geven we rechtstreeks advies via videoconsult en sturen we vervolgens enkele modellen op om thuis te passen. Het is belangrijk om te zijn waar je klant is, en in te spelen op elke fase van de customer journey.”

Visie en ballen

Eline voelt zich duidelijk als een vis in het water in de commerciële wereld. Of ze hier een specifieke opleiding voor heeft gevolgd? “Ik heb destijds communicatiewetenschappen gestudeerd, maar ik ben ervan overtuigd dat je als ondernemer geen specifieke opleiding moet volgen. Wat je wel nodig hebt, is visie en ballen aan je lijf. Je moet ‘onderbouwd durven’: op voorhand risico’s nemen, zowel het worst als best case scenario inschatten en vooral: gewoon doen. Het is echt een kwestie van mentaliteit. En het helpt natuurlijk als je ondernemersbloed in je aderen hebt. Langs mijn moeders kant zijn ze met z’n tienen, en acht ervan zijn ondernemers, met allemaal mooie, succesvolle zaken. Ik ben opgegroeid met het idee dat je alles kan bereiken als je er maar hard genoeg voor werkt. En daar geloof ik nog altijd in.”

De geboorte van een bril

Een blik op de website toont alvast een indrukwekkende collectie. “Ons uitgangspunt is dat het leven te kort is om altijd dezelfde bril te dragen. Het is toch veel leuker om te kunnen afwisselen en je bril aan te passen aan je outfit? Om die reden doen we er alles aan om onze prijs/kwaliteit in balans te houden. Ook willen we zo duurzaam en transparant mogelijk te werk gaan door alle monturen dicht bij huis, in Frankrijk of Duitsland, te produceren.”
Hoe komt zo’n nieuwe collectie eigenlijk tot stand? “Ik ben zelf Head of design, wat betekent dat ik de modellen samen met twee technisch geschoolde designers uitteken. We hebben alle nodige tools in huis, waaronder een 3D-printer, waarmee we de eerste prototypes zelf kunnen maken voor we ermee verder gaan.”

Sportieve collab met Tom Boonen

Eline gelooft ook in sterke samenwerkingen en sloeg daarom de handen in elkaar met wielerlegende Tom Boonen om een gloednieuwe cross-over sportbril te ontwikkelen. Ze vertelt: “Ik kreeg vaak te horen dat mensen willen uitgerust zijn met de juiste, kwaliteitsvolle sportsgear, die ze ook kunnen dragen wanneer ze niet aan het sporten zijn. Op die vraag willen wij nu een antwoord bieden met onze nieuwe ‘Odette Lunettes X Tom Boonen’-bril die letterlijk een ‘crossover’ is tussen die twee.” De bril wordt bovendien duurzaam geproduceerd. Het montuur wordt ge-3D-print, een digitaal en duurzaam productieproces waarvoor men gebruik maakt van een materiaal van biologische oorsprong. Deze bijzondere sportbril is vanaf april verkrijgbaar.

Grootse plannen

De voorbije zeven jaar is het hard gegaan, en Odette Lunettes blijft groeien. “We werken volop aan onze strategie om voet aan wal te krijgen in de Verenigde Staten en Japan. Maar ook voor België hebben we grootse plannen. Vorig jaar openden we een tweede flagship store in Gent en we hebben net een winkel in Knokke geopend,” vertelt Eline enthousiast.
Hoe ziet de verdere toekomst eruit? “Geen idee. Ik hou er niet van om te ver vooruit te denken. Ik ervaar dat eerder als een belemmering en vind dat totaal niet inspirerend. Trouwens, de wereld verandert zo snel dat het bijna onmogelijk is om te plannen op langere termijn. Kijk maar naar de coronacrisis. Ik focus liever op de opportuniteiten die zich op het moment zelf voordoen. Op dit moment is Odette Lunettes een baby die veel aandacht nodig heeft en hopelijk nog flink zal groeien de komende jaren.”

Meer over Odette Lunettes? 

www.odettelunettes.com

+32 472 823 448

MYX partners

Optiek Roterman

Shopping 1
3600 Genk

+32 (0)89 35 31 83
info@roterman.be

Optiek Karine

Brugstraat 75
3550 Heusden-Zolder

011 45 24 72
info@optiekkarine.be