Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter

Lamborghini Sián

Een Limited Edition hybrid supersportauto die een preview biedt in de toekomst.

Automobili Lamborghini heeft de Lamborghini Sián onthuld; een hybride supersportauto die nieuwe hybride technologieën en onovertroffen prestaties levert.

Deze snelste Lamborghini aller tijden is gerealiseerd in een nieuw futuristisch design; gebaseerd op het DNA van het merk, maar met een duidelijk ontwerp voor een nieuw tijdperk. Met de meest iconische V12 Lamborghini krachtcentrale van vandaag, is de Sián ontworpen rond unieke hybride technologieën, die de buitengewone emotie en uitzonderlijke dynamische prestaties van een natuurlijke atmosferische Lamborghini-supersportauto leveren, terwijl hij tegelijkertijd voldoet aan een toekomstige veeleisende elektrificatie.

“De Sián is een meesterwerk in mogelijkheden”, zegt Stefano Domenicali, voorzitter van Automobili Lamborghini en Chief Executive Officer. “De Sián levert vandaag niet alleen een formidabele tour de force op het gebied van hypercar design en engineering, maar vergroot ook het potentieel voor Lamborghini als supersportwagen merk voor morgen en de komende decennia, omdat een hybridisering wenselijker en onvermijdelijker wordt. De Lamborghini Sián vertegenwoordigt de eerste stap op weg naar de elektrificatie van Lamborghini en versnelt onze volgende generatie V12-motoren. De naam Sián, die in het Bolognese dialect ‘flitser of bliksem’ betekent, staat voor de eerste elektrificatie van een Lamborghini productie auto en bevestigt onze sterke band met het gebied waarin we actief zijn. Met de Sián toont Automobili Lamborghini zijn dynastieke kracht als legendarisch supersport automerk voor de toekomst”.

De Sián technologie: hybride vermogen dat de beste prestaties levert

“Lamborghini’s strategisch erfgoed in eenmalige en zeer beperkte series van auto’s is niet alleen een verbintenis tot exclusiviteit, maar ook een presentatie van toekomstige ontwerpen en technologieën. Met deze auto stellen we onszelf voor de uitdaging om de beste hybride oplossing voor een Lamborghini-supersportauto te creëren, zodat we de eerste stap kunnen zetten in onze elektrificatie strategie”, zegt Maurizio Reggiani, Chief Technical Officer. “Lamborghini is van nature een regelovertreder, een uitdager, die altijd aandringt op wat er mogelijk is om een betere oplossing te vinden. Met de Sián bepalen we onze weg naar innovatie en stellen we nieuwe regels op in nieuwe technologieën, in plaats van alleen maar bestaande oplossingen te volgen. Het resultaat is de Lamborghini Sián, die de wereldprimeur van een supercondensator voor hybridisatie en nieuwe materiaaltechnologie toepast.”

De Sián is een meesterwerk in mogelijkheden

Stefano Domenicali

De Sián neemt de V12 als het summum van de huidige Lamborghini-motoren en ontwikkelt een nieuwe supersport automotor: een uniek nieuw hybride systeem richt zich op het leveren van het hoogst mogelijke vermogen via de lichtste oplossing.

Een 48 volt e-motor, die 34 pk levert, is in de versnellingsbak ingebouwd om direct te kunnen reageren en prestaties te verbeteren: de eerste keer dat in een laagspannings hybride een directe verbinding wordt gemaakt tussen elektromotor en wielen. De e-motor ondersteunt ook lagesnelheids manoeuvres zoals achteruitrijden en parkeren met elektrisch vermogen.

De energie accumulatie technologie is een wereldprimeur. In plaats van een lithium-ionbatterij innoveert de Sián de toepassing van een supercondensator: een technologie die oorspronkelijk werd ontwikkeld in de Lamborghini Aventador om tien keer zoveel vermogen op te slaan. Hij is drie keer krachtiger dan een batterij met hetzelfde gewicht en drie keer lichter dan een batterij met hetzelfde vermogen. Gelegen in het schot tussen de cockpit en de motor zorgt hij voor een perfecte gewichtsverdeling. Het elektrische systeem met de supercondensator en e-motor weegt slechts 34 kg, wat een opmerkelijke gewicht/vermogensverhouding oplevert van 1,0 kg/pk. De symmetrische vermogensstroom zorgt voor dezelfde efficiëntie in zowel de laad- als de ontlaadcycli: de lichtste en meest efficiënte hybride oplossing.

Deze geavanceerde technologie wordt gecombineerd met de V12-motor, die titanium inlaatkleppen bevat en is opgewaardeerd tot 785 pk (577 kW) bij 8.500 tpm: het hoogste vermogen ooit van een Lamborghini-elektriciteitscentrale. In combinatie met de extra 34 pk van het hybride systeem levert de Sián in totaal 819 pk (602 kW) en produceert hij nog steeds de uitgesproken emotionele resonantie die van een Lamborghini-motor wordt verlangd. De verhouding gewicht/vermogen van de Sián is beter dan die van de Aventador SVJ, en wordt bereikt door het uitgebreide gebruik van lichtgewicht materialen. De Sián bereikt daardoor een topsnelheid van meer dan 350 km/u.

De Lamborghini Sián is uitgerust met een zeer geavanceerd regeneratief remsysteem, dat speciaal ontwikkeld werd door Lamborghini. Dankzij het symmetrische gedrag van de supercondensator, die in tegenstelling tot normale Li-Ion accu’s met hetzelfde vermogen kan worden opgeladen en ontladen, wordt het energieopslagsysteem van de Sián elke keer weer volledig opgeladen.

De opgeslagen energie levert een direct beschikbare krachttoename, waardoor de bestuurder bij het wegrijden direct een verhoogd koppel kan opnemen, tot 130 km/u wanneer de e-motor zich automatisch loskoppelt, waardoor de elasticiteits manoeuvres worden verbeterd en de auto 10% sneller is dan een auto zonder dit systeem.

Het innovatieve systeem zorgt ook voor een onmiddellijke acceleratie in lage versnellingen, met een verbeterde trekkracht door de combinatie van de V12-motor en het hybride systeem. Dit maakt de Sián tot de snelst accelererende Lamborghini ooit, die in minder dan 2,8 seconden 0 tot 100 km/u haalt. De verbetering van de elasticiteits manoeuvres is nog duidelijker. De trekkracht is tot 10% verbeterd in de derde versnelling en de acceleratietijd van 30 tot 60 km/u is met 0,2 seconden verbeterd ten opzichte van de Aventador SVJ. In hogere versnellingen en lagere snelheden verhoogt de elektromotor de trekkracht met maximaal 20%, waardoor de acceleratie van 70 tot 120 km/u met 1,2 seconden wordt verlaagd ten opzichte van de Aventador SVJ.

Dit nieuwe niveau van Lamborghini prestaties en rij-emotie gaat gepaard met een verhoogd niveau van rijcomfort dat wordt vergemakkelijkt door het hybride systeem. Het moment waarop de vertraging en het ontbrekende koppel worden gevoeld tijdens het schakelen, aangedreven door een traditionele verbrandingsmotor, wordt geëlimineerd door de koppel omhooggaande vulling van de e-motor van de hybride: de piloot voelt alleen de trek naar achteren van de acceleratie, waardoor eventuele oncomfortabele schokbewegingen worden geëlimineerd.

Het Sián ontwerp - op weg naar de toekomst

Het ontwerp van de Lamborghini Sián toont duidelijk zijn intentie: een visionair en futuristisch ontwerp in combinatie met uitstekende aërodynamische oplossingen. Het is een nieuwe supersportwagen voor een nieuw tijdperk, maar toch met het hart en de ziel van een Lamborghini, die de grenzen verleggen om aan de hoogste verwachtingen te voldoen.

De Gandini-lijn is futuristisch geïnspireerd op de Countach en is duidelijk zichtbaar in het profiel, terwijl het silhouet nieuwe kenmerken introduceert, zoals de karakteristieke aerovleugels, waardoor de Sián een onmiskenbaar profiel heeft.

De iconische Lamborghini ‘Y’-vorm is te zien in de NACA-luchtinlaten op de deuren, er zijn glazen elementen opgenomen in de motorkap en de diagonale lijn is te zien in de voorste motorkap, net als bij de Countach.

In zijn lange, zoete, gebeeldhouwde contouren, net zoals bij de Countach, is het ontwerp van de Sián zuiver en overzichtelijk. Het lage front met geïntegreerde carbon fiber splitter wordt gedomineerd door de ‘Y-vormige’ koplampen, die voor het eerst worden gebruikt om het kenmerkende ontwerp van de nachtlampen, oorspronkelijk ontworpen voor de Lamborghini Terzo Millenio, weer te geven.

De extreme en sterke achterkant van de auto bevat het zeshoekige ontwerp dat zo eigen is aan Lamborghini, waaronder zes zeshoekige achterlichten die hun inspiratie ook weer halen bij de Countach. De achtervleugel is geïntegreerd in het profiel en steekt alleen tijdens het rijden uit om de prestaties te verbeteren.

In het dak voegt de ‘Periscopio’-tunnel, die in de Countach oorspronkelijk een achteruitkijkspiegel had ingebouwd, een gewaagde eigenschap toe die verband houdt met de lamellen van de achterste motorkap en belangrijke elementen die bijdragen aan de aërodynamische efficiëntie van de auto.

Het extreme Sián-design is een duidelijk statement van de geoptimaliseerde aërodynamische efficiëntie en technologische bekwaamheid van de auto: de luchtstroom wordt via de voorste splitters en de voorste motorkap, via de zijdelingse luchtinlaten en -uitlaten en over de achterspoiler geleid. De Lamborghini Sián maakt voor het eerst gebruik van unieke materiaalkunde in een autotoepassing. De actieve koelschoepen aan de achterzijde maken gebruik van de door Lamborghini gepatenteerde technologie. De werking van deze lamellen wordt geactiveerd door de reactie van smart-material elementen op de temperatuur die door het uitlaatsysteem wordt gegenereerd, waardoor ze gaan draaien en een elegante en lichtgewicht koeloplossing bieden.

De Sián haute couture: 63 unieke stukken

Niet alleen is de dynamiek en de intrigerende technologie van de Lamborghini Sian duidelijk in zijn ontwerp, maar het vertegenwoordigt ook een nieuw niveau van haute couture: alle 63 meesterwerken zullen door elke eigenaar individueel kunnen worden gestyled om exclusieve individualiteit te creëren via Lamborghini Centro Stile in samenwerking met Lamborghini Ad Personam.

De speciaal ontworpen configuratie voor de auto die op de IAA in Frankfurt in Verde Gea (groen) met details in Oro Electrum (elektrisch goud) werd getoond, visualiseert de geëlektrificeerde Lamborghini van de toekomst en onderstreept het leiderschap van Lamborghini op het gebied van het voortdurend streven naar de hoogste uitvoering van kleur en materialen. De wagen is geschilderd met een zeer kostbare meerlaagse kleur met gouden schilfers en gouden kristallen, die het interne ontwerp perfect aanvullen. Het interieur is uitgevoerd met anilineleder in ‘Terra di Sant’Agate Bolognese’, speciaal ontwikkeld en voor het eerst in productie uitgevoerd in 3D geprinte onderdelen. “De snelste Lamborghini aller tijden moet een visueel en symfonisch feest zijn, net zo opmerkelijk voor degenen die hem voorbij zien komen als de bevoorrechten om hem te rijden”, zegt Mitja Borkert, Head of Design bij Automobili Lamborghini.

“ Hij is geïnspireerd op de Countach, maar de Sián is een futuristisch icoon, niet retrospectief. De exclusiviteit wordt versterkt door de totale personalisatie van Ad Personam, die elk van de 63 Sián-eigenaren het voorrecht geeft om samen met mij en het Centro Stile-team te creëren: 63 personen wereldwijd zullen niet alleen de snelste, maar ook een unieke Lamborghini bezitten.