Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine

Bugatti. Iconisch design met een bijzonder verhaal

Is het een hoefijzer? Of is het een ei? Dit is wellicht een van de meest gehoorde vragen bij Bugatti, fabrikant van design sportwagens, bekend om hun opvallende grille.

Liefde voor paarden

Ontwerper Ettore Bugatti was niet alleen een liefhebber en fokker van paarden, maar ook een verzamelaar en ontwerper van koetsen en tuigen. Hij bezat een aantal prachtige volbloeden. Op het domein van de Bugatti’s in Molsheim, een dorpje in de Elzas, bracht hij zoveel mogelijk tijd te paard door. Hij heette zijn gasten zelfs welkom vanop het paard. De poorten van zijn fabriek waren zo ontworpen dat hij te paard door de hallen kon rijden. Ook ontwikkelde hij een uniek systeem waarmee de paarden de deuren met hun mond konden duwen. Ettore Bugatti hield duidelijk van zijn paarden, zowel van het edele dier als van de paarden onder de motorkap van zijn luxe auto’s.

Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine

Dansende olifant

Toch is het niet het hoefijzer dat de vorm van het grille verklaart. “Kunst, esthetiek en materiaalkeuze waren, en zijn nog steeds, samen met design en prestaties, de waarden die elke Bugatti-auto definiëren,” vertelt Achim Anscheidt, Director Bugatti Design. Ettore Bugatti groeide op met heel wat artistieke invloeden. Zijn vader Carlo Bugatti ontwierp en bouwde onder andere meubels in oosterse stijl. Zijn broer Rembrandt maakte dierensculpturen, zoals de beroemde dansende olifant die later de mascotte van de Bugatti Type 41 Royale zou worden.

Gefascineerd door ovalen

Vader Carlo Bugatti had een voorliefde voor vloeiende vormen, zoals ellipsen, curves en cirkels. Vooral de ovaal-vorm fascineerde hem mateloos. In zijn meubel- en interieurontwerpen zie je deze vorm vaak terug. Carlo beschouwde het ovaal of de eivorm als de perfecte geometrische vorm, nog mooier dan alle andere. Zijn zoon Ettore, die een intense band had met zijn vader, was sterk geïnspireerd door deze visie en integreerde dit in het ontwerp van zijn auto’s. Het eivormige grille was er één van.

Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine

Plat ei

Terwijl de Bugatti-klanten tijdens de eerste jaren konden kiezen tussen een hoekig of een ovaal grille, was vanaf 1912 Type 13 enkel nog voorzien van de ovale vorm. Na de Eerste Wereldoorlog werd Type 13 opnieuw aangepast, met nieuwe materialen en een ander rooster, dat er voor het eerst uitzag als een plat ei. Bugatti behield deze vorm bij Type 22, Type 23, Type 28 en Type 30. Pas in 1924 verdween het volledig ovale grille. Omwille van aerodynamische redenen en een betere positionering aan de voorste as werd Type 35 voorzien van een grille met een vlakke onderkant.

Van ei naar hoefijzer

Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine

Deze radicale verandering zorgde ervoor dat het voormalige ei er voortaan uitzag als een hoefijzer. In het begin zag elk grille er echter anders uit. Zo was het bij Type 35 A een stuk kleiner dan bij Type 35 B. Pas vanaf 1928 werd bij alle varianten gebruik gemaakt van het iets bredere grille, dat nog steeds zou worden gefinetuned in de loop van de volgende jaren.
In het begin was het grille nog vrij klein, maar daarna werd het breder, om 2 redenen. Een groter rooster zorgde voor een betere koeling van de steeds sterkere motoren én de auto’s kregen hierdoor een sportievere look. “Het hoefijzervormige grille werd een uniek designelement en een onderscheidend handelsmerk van Bugatti,” aldus Achim Anscheidt.

Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine
Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine

Unieke combinatie van kunst en technologie

Bugatti maakt geen traditionele auto’s, maar enkel ‘volbloeden’ van topkwaliteit. Dit wordt extra in de verf gezet met het opvallende en kenmerkende frontdesign. Elk model weerspiegelt de unieke combinatie van kunst en technologie, waarbij het dominante front en de krachtige motoren perfect bij elkaar passen
Ook vandaag de dag is het grille nog steeds het handelsmerk van de Bugatti sportwagen. Deze unieke vormgeving verklaart de elegante en toch sportieve uitstraling van modellen als de Chiron, Chiron Sport en Divo. “De iconische voorzijde van de Bugatti vormt de kern van onze merkidentiteit en naamsbekendheid”, besluit Achim Anscheidt.

Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine
Bugatti - een iconisch verhaal - Myx Magazine