Spectre: De eerste volledig elektrische Rolls-Royce

Foto’s: Rolls-Royce

In 1900 voorspelde de medeoprichter van Rolls-Royce, Charles Rolls, een elektrische toekomst voor de auto. Nadat hij een elektrisch voertuig met de naam The Columbia Electric Carriage had aangeschaft, voorzag hij dat het geschikt zou zijn als een schoon, geruisloos alternatief voor de verbrandingsmotor, op voorwaarde dat er voldoende infrastructuur was om het te ondersteunen. Vandaag, meer dan 120 jaar later, is het tijd voor Rolls-Royce Motor Cars om de profetie van zijn grondlegger te vervullen.

“Spectre bezit alle kwaliteiten die de Rolls-Royce-legende hebben vastgelegd. Deze ongelooflijke auto, vanaf het begin ontworpen als ons eerste volledig elektrische model, is stil, krachtig en laat zien hoe perfect Rolls-Royce geschikt is voor elektrificatie. De volledig elektrische aandrijflijn van Spectre zal het aanhoudende succes en de relevantie van het merk verzekeren, terwijl de definitie van elk kenmerk dat een Rolls-Royce tot een Rolls-Royce maakt, drastisch wordt verbeterd. 

“Bij Rolls-Royce Motor Cars gaat perfectie over meer dan het maken van de allerbeste producten. Het is een cultuur, een houding en onze leidende filosofie. Het is inderdaad onze grondlegger Sir Henry Royce die zei: ‘streef naar perfectie in alles wat je doet’. Binnen deze cultuur is Spectre ontstaan. Het is perfect in overeenstemming met de gevoeligheden van onze tijd. Het geeft de richting aan voor de toekomst van ons merk en beantwoordt perfect een oproep van de meest veeleisende individuen ter wereld om de ervaring van elektrische auto’s naar een hoger niveau te tillen, omdat Spectre eerst en vooral een Rolls-Royce is en als tweede een elektrische auto.

“Dit is het begin van een gewaagd nieuw hoofdstuk voor ons merk, onze buitengewone klanten en de luxe-industrie. Om deze reden geloof ik dat Spectre het meest perfecte product is dat Rolls-Royce ooit heeft geproduceerd.”

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

Een profetie vervuld. Een belofte gehouden. Een buitengewone onderneming.

In 1900 voorspelde de medeoprichter van Rolls-Royce, Charles Rolls, een elektrische toekomst voor de auto. Nadat hij een elektrisch voertuig met de naam The Columbia Electric Carriage had aangeschaft, voorzag hij dat het geschikt zou zijn als een schoon, geruisloos alternatief voor de verbrandingsmotor, op voorwaarde dat er voldoende infrastructuur was om het te ondersteunen. Vandaag, meer dan 120 jaar later, is het tijd voor Rolls-Royce Motor Cars om de profetie van zijn grondlegger te vervullen.

Deze profetie had niet vervuld kunnen worden zonder een recentere belofte, toen de CEO van Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, zich publiekelijk toezegde tot elektrificatie door aan te kondigen dat hij binnen het huidige decennium een volledig elektrische Rolls-Royce op de markt zou brengen. De profetie van Charles Rolls en de belofte van Torsten Müller-Ötvös leidden tot een historisch moment. In september 2021 bevestigde het merk dat het was begonnen met het testen van Spectre, de eerste Rolls-Royce die vanaf het allereerste begin als elektrische auto werd ontworpen en ontwikkeld.

Om ervoor te zorgen dat deze transformatieve auto voldoende was voorbereid op de meest veeleisende consument ter wereld – de Rolls-Royce-klant – bedacht het merk het meest uitgebreide testprogramma dat het ooit had ontworpen. Spectre wordt onderworpen aan een reis van meer dan 2,5 miljoen kilometer, waarmee 400 jaar gebruik van een Rolls-Royce wordt gesimuleerd. Bij voltooiing in 2023 zal Spectre een vervulde profetie vertegenwoordigen, een nagekomen belofte en een voltooide onderneming.

Spectre is niet alleen een historisch moment voor Rolls-Royce, maar ook een historisch moment voor elektrificatie – met Spectre bevestigt het merk dat de technologie een standaard heeft bereikt die de Rolls-Royce-ervaring kan bevatten. Daartoe heeft Rolls-Royce bevestigd dat tegen het einde van 2030 zijn volledige productportfolio volledig elektrisch zal zijn.

De toekomst begint

Spectre is meer dan een auto. Het is een intentieverklaring en een symbool van een mooie, gedurfde toekomst terwijl Rolls-Royce een volledig elektrisch tijdperk binnengaat. Deze toewijding aan een volledig elektrische aandrijflijn zal de Rolls-Royce-ervaring alleen maar verbeteren – onmiddellijke koppel, stille werking en het gevoel van één onwaarneembare versnelling hebben de kenmerken bepaald van een buitengewoon productaanbod dat teruggaat tot de allereerste Rolls-Royce, de 1904 10 HP

Met Spectre heeft Rolls-Royce gebruik gemaakt van een revolutionair ‘gedecentraliseerde intelligentie’-systeem dat de vrije en directe uitwisseling van informatie tussen meer dan 1.000 voertuigfuncties mogelijk maakt, waardoor de gevierde rijkwaliteit van het merk nog verder wordt verhoogd. De ontwerpers hebben een eigentijdse maar tijdloze esthetiek vastgelegd die de iconografie van het merk aanzienlijk vooruit helpt terwijl het zijn elektrische tijdperk ingaat. De designers hebben een reeks eigentijdse prêt-à-porter-personalisatiemogelijkheden gecreëerd, waaronder Starlight Doors en Illuminated Fascia, die klanten inspireren om hun eigen Bespoke-visies te realiseren.

Design

Met de onthulling van de Spectre schept Rolls-Royce een nieuw precedent in de creatie van een geheel originele autoklasse: de Ultra-Luxury Electric Super Coupé. Deze aanduiding verwijst naar de toegeeflijke proporties van Spectre, gespecificeerd als reactie op een belofte dat er geen grotere luxe is dan die van ruimte.

De ontwerpers van het merk zijn diep geworteld in de context waarin hun auto’s zich bevinden. Daarom halen ze hun inspiratie uit werelden die veel verder gaan dan de auto-industrie, waaronder haute couture, modernistische beeldhouwkunst, nautisch design, kleermakerij en hedendaagse kunst. Bij het bedenken van de belangrijkste schetsen voor Spectre werden de creatievelingen van het merk aangetrokken door moderne jachtconcepten, met name de helderheid en precisie van de lijn, intelligent gebruik van reflectie en toepassing van taper om silhouetten te emotionaliseren.

Vanaf de voorkant wordt de gespleten koplampbehandeling van de Spectre doorsneden door de breedste grille die ooit aan een Rolls-Royce is toegekend. De lamellen van de Pantheon-grille hebben nu een gladdere doorsnede en een vlakkere pasvorm, ontworpen om de lucht rond de voorkant van de auto te helpen geleiden.

De ontspannen hoek en de gepolijste roestvrijstalen afwerking van de grille doen veel om de aanwezigheid van Spectre te versterken door middel van omgevingsreflectie. Samen met een aerodynamisch afgesteld Spirit of Ecstasy-beeldje – zelf het product van 830 gecombineerde uren ontwerpmodellering en windtunneltests – verbetert de grille de ongekende luchtweerstandscoëfficiënt van de auto, die met slechts 0,25 cd de Spectre Rolls-Royce’s meest aerodynamische auto maakt , ooit.

Deze intelligente behandeling is getrouwd met de iconografie van Spectre’s spirituele voorganger, de Phantom Coupé. Spectre erkent duidelijk zijn voorouder met zijn royale proporties en gespleten koplampbehandeling – een eigentijds Rolls-Royce-designprincipe. De scherpe dagrijlichten van Spectre benadrukken de heerszuchtige twee meter breedte van de auto en worden gecompenseerd door lagere lampclusters die op het eerste gezicht donkerder lijken, maar verduisterde chroombehuizingen voor de koplampen verbergen als een juwelendoosje. Om de expressie van Spectre in het donker te bevestigen, is de grille zacht verlicht, met 22 LED’s die de gezandstraalde achterkant van elk van de lamellen verlichten, hun zachte gloed weerspiegeld in de gepolijste voorkanten voor een subtiele en driedimensionale nachtsignatuur.

In profiel trekt de scherpe, verticale boeglijn aan de voorkant van Spectre het oog naar achteren naar zijn monolithische flanken. De onderste lijn – bekend als de ‘waft line’ – leent rechtstreeks van het jachtontwerp. In plaats van beweging te overdrijven met drukke details of applicaties, schuift de carrosserie van Spectre zachtjes in de dorpel, waardoor het oppervlak lichter wordt en een ongecompliceerd gevoel van beweging wordt gecreëerd door de weg eronder te reflecteren, net zoals de romp van een racejacht de oceaan weerspiegelt terwijl het snijdt door water. Deze ‘waft line’ is de visuele weergave van de ‘magic carpet ride’ en de opwaartse beweging naar voren is geïnspireerd op de zacht opheffende boeg van een versnellende motorboot.

Het meest dramatische kenmerk van het silhouet is de Fastback van Spectre, die herinnert aan de meest tot de verbeelding sprekende auto’s en watervaartuigen in de geschiedenis. De naadloosheid van de kasverharding draagt aanzienlijk bij aan het behalen van de laagste luchtweerstandscoëfficiënt ooit voor een Rolls-Royce. De achterlichten volgen de daklijn en zijn geplaatst in het grootste carrosseriepaneel dat ooit voor een Rolls-Royce is geproduceerd, dat zich uitstrekt van de A-stijl tot aan de bagageruimte. De juweelachtige verticale achterlichten zelf zijn kleurloos voor neutraliteit, in afwachting van de talloze kleuren die door klanten zijn geselecteerd tijdens het inbedrijfstellingsproces. Hun precisie en beperkte afmetingen complementeren de royale stroom van het koetswerk van de gespierde schouders naar achteren in het staartgedeelte met zijn karakteristieke spits toelopende bovenaanzicht.

De proportionele eisen van Spectre vergden dat Rolls-Royce zijn wielstrategie kracht bijzette. Spectre is de eerste tweedeurs coupé die is uitgerust met 23-inch wielen in bijna honderd jaar. Binnenin is Spectre voorzien van de meest technologisch geavanceerde op maat-functies tot nu toe, geïnspireerd door de tijdloze mystiek van de nachtelijke hemel. Voor het eerst bij een serieproductie, is Spectre verkrijgbaar met Starlight Doors, die 4.796 zacht verlichte ‘sterren’ bevatten. De koetsdeuren kunnen ook worden besteld met een achtergrond van houten Canadel-panelen, die zijn naam ontleent aan de baai in Zuid-Frankrijk waar Sir Henry Royce en zijn ontwerpteam hun winters doorbrachten.

Het etherische nachtthema gaat verder met Spectre’s Illuminated Fascia. Ontwikkeld in de loop van twee jaar en meer dan 10.000 collectieve uren, bevat het het Spectre-naambord omringd door een cluster van meer dan 5.500 sterren. Aan de passagierszijde van het dashboard zijn de verlichtingen volledig onzichtbaar wanneer de auto niet in werking is.

Naast de buitengewone, verlichte oppervlakken, is Spectre uitgerust met een volledig opnieuw ontworpen digitale architectuur van luxe genaamd SPIRIT, gepresenteerd in de typische Rolls-Royce-stijl. SPIRIT beheert niet alleen de functies van de auto, maar is ook naadloos geïntegreerd in de Whispers-applicatie van het merk, waardoor klanten op afstand met hun auto kunnen communiceren en live-informatie kunnen ontvangen die is samengesteld door de luxe-intelligentiespecialisten van het merk.

Voor de eerste keer ooit kunnen klanten hun op maat-opdracht uitbreiden tot buiten de fysieke wereld en naar de digitale architectuur die SPIRIT ondersteunt. Geïnspireerd door de liefde van de klanten voor op maat gemaakte uurwerken, kan de kleur van de wijzerplaten nu de interieurtint van de auto aanvullen.

Volledig aluminium architectuur van luxe

2003 zag de eerste Phantom uit het Goodwood-tijdperk, gebouwd op zijn eigen Bespoke-architectuur. Deze renaissance van het merk was Rolls-Royce 1.0. Hierna werd de ‘Architecture of Luxury’ bedacht – een nieuwe, zeer flexibele, volledig aluminium spaceframe-architectuur en een visionair technisch hoogstandje dat kan worden aangepast voor elektrische aandrijving, evenals de huidige Phantom-, Cullinan- en Ghost-modellen en Coachbuild projecten. Deze uitbreiding van het aanbod van het merk was Rolls-Royce 2.0. Het vermogen om de Architecture of Luxury aan te passen voor elektrische aandrijving was een fundamentele overweging toen het voor het eerst werd bedacht. Het is echter pas nu dat de elektrische aandrijftechnologie geavanceerd genoeg is om de Rolls-Royce-ervaring te vervullen. De introductie van een volledig elektrische aandrijflijn en gedecentraliseerde intelligentie in het portfolio van het merk vertegenwoordigt Rolls-Royce 3.0 en het begin van het gedurfde nieuwe volledig elektrische tijdperk.

Door er vanaf het begin voor te zorgen dat de Architecture of Luxury kon worden aangepast aan de eisen van een volledig elektrische Rolls-Royce, zorgden de ingenieurs van het merk voor de continuïteit van de ervaring van zijn huidige portfolio, waarvan elke evolutie veel heeft bijgedragen aan het verzekeren van de voortdurende wereldwijde succes van het merk. De inherente flexibiliteit van de architectuur en het gemak van integratie van een elektrische aandrijflijn hebben ingenieurs, ontwerpers en ambachtslieden in staat gesteld zich te concentreren op de kwaliteit van de ervaring, de authenticiteit van het ontwerp en de innovatie in maatwerk.

Voor Spectre hebben de ingenieurs van Rolls-Royce nog meer voordelen ontgrendeld. Dankzij de geavanceerde profielen van geëxtrudeerd aluminium en de integratie van de batterij in de structuur van de auto is deze 30% stijver dan alle voorgaande Rolls-Royce. Dankzij de flexibiliteit van de architectuur konden ingenieurs de vloer ook halverwege tussen de dorpelstructuren plaatsen in plaats van erboven of eronder. Er is een kanaal gemaakt voor bedrading en klimaatbeheersingsleidingen tussen de batterij en de vloer, met de batterij eronder gemonteerd, waardoor een perfect glad ondervloerprofiel ontstaat. Dit zorgt niet alleen voor een lage zitpositie en een omhullende cabine, maar realiseert ook een secundaire functie voor de batterij: bijna 700 kg geluiddempend.

Digitale Techniek

Voor Spectre hebben de ingenieurs van Rolls-Royce een groot deel van hun discipline zien roteren van de werkplaats naar de digitale ruimte. Spectre is de meest geconnecteerde Rolls-Royce in de geschiedenis, en bij het benutten van de kracht van de opmerkelijke gedecentraliseerde intelligentieverwerkingscapaciteiten van de auto is er meer dan ooit behoefte aan deskundige menselijke ervaring.

Om de continuïteit van de Rolls-Royce-ervaring en de voortgang ervan te verzekeren, selecteerde het merk de meest ervaren test- en ontwikkelingsingenieurs om het project te leiden, van wie sommigen al meer dan twee decennia bij het merk werken en verantwoordelijk waren voor het creëren van de eerste Phantom uit het ‘Goodwood-tijdperk’. Deze ingenieurs beschrijven de door Spectre geboden ervaring als “Rolls-Royce in high definition” vanwege de snelheid en nauwkeurigheid van de reactie van de auto op een wereldwijde verspreiding van weg- en weersomstandigheden.

Om dit te realiseren, is er een speciale besturing gemaakt voor elk van de 141.200 zender-ontvangervariabelen, en in bijna alle gevallen hebben ingenieurs meerdere subvariabelen ontworpen voor variaties in klimaat, rijsnelheid, wegtype, voertuigstatus en rijstijl. Deze zijn gemaakt in de loop van het 2,5 miljoen kilometer lange testprogramma van Spectre, zowel op geavanceerde testterreinen als op echte wegen over de hele wereld.

Planaire autovering

Bij het testen van Spectre omvat het proces extreme rijomstandigheden – de ontwikkeling van de auto begon op slechts 55 km van de poolcirkel in Arjeplog, Zweden, bij temperaturen tot -40 graden Celsius, en zal verdergaan in zuidelijk Afrika, bij temperaturen tot 55 graden Celsius. Toch vindt 55% van de tests plaats op wegen waar in de toekomst veel Spectres zullen rijden. Vooral de Franse Rivièra was van belang. Het was aan de Côte d’Azur dat Spectre’s digitaal geïntegreerde evolutie van het beroemde Planar-veersysteem werd voltooid.

De vlakke vering is een orkest van systemen met nauwkeurig gedefinieerde reacties op de input van de bestuurder en de wegomstandigheden, mogelijk gemaakt door de nieuwste software- en hardwareontwikkelingen, die de kenmerkende ‘magic carpet ride’ van Rolls-Royce opleveren. Door gebruik te maken van een reeks nieuwe hardwarecomponenten en Spectre’s snelle verwerkingsmogelijkheden, kan het Planar-systeem de stabilisatorstangen van de auto ontkoppelen, hierdoor kan elk wiel onafhankelijk werken, waardoor de schommelende beweging wordt voorkomen die optreedt wanneer een zijde van een voertuig over een golving in de weg rijdt. Dit vermindert ook hoogfrequente rij-imperfecties veroorzaakt door tekortkomingen in de kwaliteit van het wegdek.

Zodra een bocht als dreigend wordt geïdentificeerd, herkoppelt het Planar-systeem de componenten weer en verstevigt het de schokdempers, waarna het vierwielbesturingssysteem wordt voorbereid voor activering om moeiteloos in- en uitstappen te garanderen. Tijdens het nemen van bochten worden 18 sensoren gecontroleerd en worden de parameters voor sturen, remmen, vermogensafgifte en ophanging aangepast zodat Spectre stabiel blijft. Het resultaat is moeiteloze controle.

Vermogen, bereik en afmetingen

De definitieve cijfers over vermogen, acceleratie en bereik worden nog steeds verfijnd, aangezien de buitengewone onderneming om Spectre te finessen de laatste fase ingaat voordat het in het tweede kwartaal van 2023 wordt afgerond. Voorlopige gegevens laten zien dat Spectre naar verwachting een volledig elektrisch bereik van 320 mijl zal hebben /520 kilometer WLTP en 900 Nm koppel van zijn 430 kW aandrijflijn. Verwacht wordt dat hij in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u gaat.

Markt debuut

Spectre is per direct beschikbaar voor commissie, de eerste leveringen aan klanten beginnen in het vierde kwartaal van 2023. Spectre-prijzen zullen worden gepositioneerd tussen Cullinan en Phantom.