De herontworpen lijn van high-performance sedans zet een maatstaf op het gebied van veiligheid en interieurtechniek.
De tijden zijn sinds kort veranderd, en Mercedes-Benz rolt met de linkse hoek die door COVID-19 wordt uitgedeeld terwijl zij zich een weg banen door “business as usual”. In de autowereld zijn de lanceringen van nieuwe modellen een terugkerende Post-It Note op de kalender van autojournalisten, die regelmatig door fabrikanten worden uitgenodigd om de nieuwste en beste modellen te zien en te rijden. Dus als een van ’s werelds grootste autofabrikanten jarenlang een belangrijk nieuw model ontwikkelt, waarvan het debuut ruim van tevoren werd verwacht, kan geen enkele pandemie de vooruitgang in de weg staan. En vergis je niet, de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse draait om vooruitgang. Sterker nog, bij Mercedes-Benz noemen ze het “de toekomst voorbij het heden”.

De S-Klasse sedan heeft een substantieel imago en haar eigenaren behoren altijd -vanaf het begin – tot de meest trouwe klanten van Mercedes-Benz. Er worden meer Mercedes-Benz S-Klasse modellen verkocht dan enige andere full-size luxe sedan, met bijna 72.000 eenheden die wereldwijd alleen al in 2019 zijn gekocht. Sinds de S-Klasse werd geïntroduceerd in 1972, zijn ongeveer 2,7 miljoen S-Klasse voertuigen van de Mercedes-Benz assemblagelijn gerold. Een duizelingwekkend aantal luxe sedans. Niemand kan ontkennen dat de meest recente auto’s uit de W222-serie, gemaakt van 2013 tot nu, de ‘primer’ op automotive luxe hebben gevormd. Ze deden niets verkeerd en zo’n beetje alles goed, van sprankelende geurtjes in het interieur tot het masseren van de onderste regionen van de inzittenden.
De vorm van het model is slank en vloeiend, zonder vreemde lijnen, kreukels of gratuite versieringen


De nieuwe S-Klasse vertegenwoordigt veel meer dan alleen een modelvernieuwing. In feite vertegenwoordigt de W223-serie, zoals de ontwikkelaars het kennen, een vernieuwd luxeplatform dat Mercedes-Benz naar het tweede decennium van onze eeuw katapulteert. In de traditie van de Zilveren Ster, ligt de nadruk in de S-Klasse op technologie, veiligheid, prestaties en een ingetogen ontwerp, met een zware dosis ongebreidelde luxe die de weelderige wetten van vervlogen tijden zou oproepen, als ware het hebben van een S-Klasse tijdens de heerschappij van Henry VIII.

Het watervalontwerp van de centrale tunnel bevat een 12,8-inch zwevend glazen aanraakscherm
Meer dan elke voorganger is de vorm van de nieuwe S-Klasse slank en vloeiend. Geen vreemde lijnen, kreukels of gratuite versieringen die afleiden van de zuiverheid van de vorm. Het ontwerp is sober en traditioneel geproportioneerd, met een lange motorkap, geharkte voorruit en een kenmerkende C-stijl boven het achterwiel. Het elegante profiel wordt versterkt door een hoge ‘catwalk’ (de stijle lijn die over de lengte van de zijschouders van de auto loopt) die, ondanks het hogere dak, de auto lager doet lijken dan de vertrekkende S-Klasse.

De cabine is uitgerust met de tweede generatie MBUX, die tot vijf schermen bevat.
De ontwerpers hebben veel plezier gehad met de details van het ontwerp, wat blijkt uit de verzonken deurhendels die geavanceerde productietechnieken vereisen om de stalen deuren te stempelen voor de intrekbare assemblages. De vier aanraakgevoelige handgrepen bieden een tactiele ervaring die lijkt op het openen van een kluis, terwijl ze aerodynamische voordelen bieden door in te trekken wanneer ze niet in gebruik zijn.
De tweeledige achterlichten lopen taps toe en integreren in de spatborden en het kofferdeksel, waardoor de achterkant breder en lager lijkt. De grille is, in tegenstelling tot sommige andere merken, een onmiskenbare, maar niet ostentatieve, “kijk naar mijn onnozele grijns”. De ontwerpers hebben de kenmerkende zilveren ster bovenop de motorkap behouden, een welkome verwijzing naar de traditie in een auto die de ontwerpers “de eerste digitale S-Klasse” noemen, een auto met een interactief interieur en intelligente aandrijfmogelijkheden.

De indeling van het grote en ruime interieur is verankerd door een centrale tunnel, waarvan het watervalontwerp is voorzien van een 12,8-inch zwevend glazen touchscreen dat het hart van de gebruikerservaring vormt. Een 12,3-inch scherm – het traditionele, naar smaak te configureren dashboardinstrumentarium – vervangt de veel bredere versie van de uitgaande auto. De touchscreens achterin weerspiegelen die van de voorpassagiers. De stoelen en deurpanelen zijn gedetailleerd met in diamantvorm gewoven leder, in contrast met de glanzende bekleding.Het interieur is ook voorzien van uitgestrekte glasoppervlakken en een prachtig geïntegreerde sfeerverlichting, die gebruikt maakt van 250 LED’s die smaakvol zijn geïntegreerd in de deurpanelen en het hele interieur om de visuele waarschuwingen te versterken, ook als het gaat om obstakels op de rijstrook.

De eerste digitale S-klasse. Een auto met een interactief interieur en intelligente aandrijfmogelijkheden.
Het meest opvallend is echter de tweede generatie MBUX (Mercedes Benz User Experience), die een kwintet van schermen in de cabine bevat, inclusief 3-D ruimtelijke perceptie van het voertuig in de omgeving, en een groot head-up display met augmented reality content, waar bijvoorbeeld de navigatie wordt verbeterd met geanimeerde pijlen die precies op de kaart van de voorliggende weg worden geprojecteerd. Het verwerkingsvermogen, dat 50 procent groter is dan het vorige systeem, maakt een tamelijk naadloze spraakbesturing mogelijk. Zeg maar “Hé Mercedes” en de auto komt tot leven om zonder klacht te dienen. En aangezien audio-entertainment een groot deel van de luxe ervaring is, bevat een beschikbaar Burmester 4D surround-geluidssysteem 30 luidsprekers en acht resonatoren, met een geluidsintensiteit die is afgestemd op elke stoel.


De touchscreens voor de achterste passagiers spiegelen die van de voorste passagiers.
Mercedes-Benz blijft ook op het gebied van veiligheid voorop lopen. De E-Active Body Control Suspension, optioneel in 2021, is een briljant systeem dat de dreigende zijdelingse botsing van een tegenligger detecteert, waarbij de inzittenden binnen tienden van een seconde worden opgetild en de meest robuuste structuren van het voertuig aan botsingskrachten worden blootgesteld. De optionele passagiersairbags achteraan zijn een primeur in de industrie en worden bij een ernstige frontale botsing van de rugleuning van de voorstoel naar de achterpassagiers getransporteerd.
Hoewel de prijs nog moeten worden aangekondigd, verwachten we dat deze binnen het bereik van de huidige modellen zal liggen, terwijl er op alle fronten vooruitgang wordt geboekt. Die succesformule van Mercedes-Benz zorgt immers al bijna vijf decennia lang voor de populariteit van de S-Klasse.

