Lamborghini Huracán Sterrato Concept: de geboren rebel

Foto’s: Lamborghini

Terwijl de onthulling van de eerste Lamborghini supersport 'all terrain' op Art Basel in Miami Beach nadert, viert Automobili Lamborghini de Huracán Sterrato-conceptauto, gepresenteerd in 2019 en gebruikt als stijl en technische basis voor het voertuig dat in 2023 op de markt komt. Ontworpen en ontwikkeld om elk terrein te verkennen, is de Sterrato de voorloper van Lamborghini's 'Driving Humans Beyond'-concept: visionair werken aan nieuwe horizonten en inspirerende nieuwe generaties supersportwagenliefhebbers.

“Het begon allemaal met een van de eerste Huracán-protypes, chassisnummer 53”, zei Maurizio Reggiani, Lamborghini Motorsport Vice President en voormalig CTO tijdens de ontwikkeling van het Sterrato-concept. “Mijn team werkte aan die auto om een laboratorium op wielen te creëren en offroad-oplossingen te installeren met een grotere bodemvrijheid. Toen ik de eerste keer de kans kreeg om ermee te rijden, realiseerde ik me meteen hoe leuk dit onverwachte supersportconcept zou kunnen zijn. Nadat we een volledig prototype hadden gebouwd en ontwikkeld, was ook onze directie overtuigd van het idee dankzij de emoties die de auto opriep. De auto is tenslotte geboren op de Strada Bianca van Nardò, wat voor Lamborghini off-track ontwikkeling is wat de ‘Groene Hel’ van de Nürburgring is voor racen.”

“De Sterrato is een van de projecten die mij het meest na aan het hart liggen”, zegt Rouven Mohr, Automobili Lamborghini Chief Technical Officer. “Het begon tijdens mijn eerste professionele ervaring bij Lamborghini als hoofd voertuigontwikkeling. We waren aan het testen in Nardò op de ‘Strada Bianca’ en sommigen van ons hadden het idee om ook met een oude en aangepaste Huracán op deze onverharde weg te rijden. ‘s Avonds, na de eerste test, dineerde ik met Maurizio Reggiani en Mitja Borkert en we werkten het idee uit om een auto te creëren halverwege tussen de Huracán en de Urus. Het doel was niet zozeer om een terreinwagen te creëren, maar eerder een ongekende supersportwagen voor alle ondergronden. Dus bouwden we toen het prototype, een werkelijk ongelooflijke auto: erg leuk om te rijden op onverharde wegen en met een echte rallyopstelling. Nu ben ik trots op de geboorte van de definitieve versie, waar ook onze klanten heel blij van zullen worden.”

De 2019 Huracán Sterrato concept combineerde de kracht van de V10 5.2 l-motor met de veelzijdigheid van een auto die ontworpen was om maximaal rijplezier buiten het asfalt te garanderen. Het exterieur maakte de avontuurlijke geest van de Sterrato duidelijk, gecombineerd met de typische kenmerken van een supersportwagen. De bodemvrijheid is vergroot en de naderings- en vertrekhoek verbeterd. De spoorbreedte op beide assen werd vergroot: breedwandige banden zaten in bredere wielkasten met geïntegreerde luchtinlaten, wat allemaal bijdroeg aan de indrukwekkende en avontuurlijke uitstraling van de auto.

“Het ontwerpen van de Huracán Sterrato-concept was vanaf het eerste moment leuk: het gaf ons een unieke kans om grenzen op een nieuwe manier te verleggen en ons design-DNA in onverwachte proporties te vertalen”, zegt Mitja Borkert, Lamborghini Head of Design. “Intern konden we dit concept realiseren en niet alleen laten zien hoe cool en dapper het idee was, maar ook het productiepotentieel ervan. Ons verklaarde doel was om iets heel anders te ontwerpen, voor actieve, sportieve mensen die plezier zoeken en de wereld willen verkennen, zelfs buiten wegen en racecircuits. De uiteindelijke Sterrato is definitief een Lamborghini, precies zoals het concept vanaf het eerste gezicht was, terwijl hij tegelijkertijd Lamborghini naar een uniek nieuw territorium stuwt.”

De bredere banden met verhoogde zijwanden zijn speciaal ontwikkeld om de grip en schokabsorptie te verbeteren. Brede, robuuste, open schouderblokken bevorderen de zelfreiniging van de wielen en zorgen voor een uitstekende hechting aan het onverharde wegdek met verbeterde tractie en remmen, en zijn ook zeer goed bestand tegen beschadigingen. De bodemplaat en het voorframe van het Sterrato-concept werden verstevigd, met geïntegreerde aluminium elementen beschermd door een aluminium schot, met hetzelfde materiaal dat werd gebruikt voor de verstevigingen van de zijskirts.