A New Slice of Life: Feadship onthult ‘Inside-Out / Outside-In’ conceptontwerp

Foto’s: Feadship

Wanneer ze de uitdagingen van de meest veeleisende eigenaren ter wereld niet aankunnen, daagt Feadship zichzelf uit. Al meer dan tien jaar ontwerpen de ontwerp- en innovatieteams van de jachtbouwer van wereldklasse volledig ontwikkelde concepten om toekomstige eigenaren te inspireren. Op de Monaco Yacht Show van dit jaar onthulde Feadship zijn elfde revolutionaire conceptjacht.

Het nieuwste concept, Slice genaamd, is een revolutionair jacht van 85 meter lang dat een van de grootste klachten van eigenaren in jachtontwerp aanpakt: lange gangen, donkere interieurs en gestapelde woonruimtes. Ontworpen met een glazen strip die volledig van boeg tot achtersteven loopt, waardoor natuurlijk licht door meerdere dekken kan binnendringen, Slice “draait de binnenkant naar buiten en de buitenkant naar binnen”, zegt Studio De Voogt hoofdontwerper Chris Bottoms en head of design Tanno Weeda. Feadship bracht dit baanbrekende jacht in première tijdens de opening van de Monaco Yacht Show.

Atrium in de kern

De opdracht aan de ingenieur en het ontwerpteam was om de tijdgeest van typische jachtlay-outs uit te dagen door natuurlijk licht en verticale ruimtes te onderzoeken. Meer specifiek vroeg de opdracht om een lineaire ‘overgang van de berg naar de zee’.

Het hebben van een glazen strip die door het midden loopt, opent talloze ruimtelijke en verlichtingsmogelijkheden. Gangen worden zoveel meer dan alleen gangen die van de ene ruimte naar de andere overgaan – ze hebben hun eigen doel en worden op zichzelf al plezierige ruimtes.

Het hart van het jacht is het monumentale atrium van 70 m2 op hoofddekniveau. Het atrium, dat niet wordt onderbroken door een trap, is meer dan een lobby, maar een bestemming op zich voor gasten die zich naar van voren naar achteren verplaatsen. De trapsgewijze cirkelvormige balkons openen een breed scala aan mogelijkheden voor verlichting en kunstinstallaties.

Door datawetenschap ontworpen zwembad

Een ander opvallend kenmerk van Slice is een zwembad van 10 meter lang dat is ontworpen met behulp van datawetenschap. Vaak gebruikt om de efficiëntie van de romp, het comfort op zee en voor ankerberekeningen te bepalen, omarmde het ontwerpteam datawetenschap om de vorm van het zwembad te bepalen en de plaatsing van verborgen dempers om klotsend water te vermijden. Even indrukwekkend is het gebruik van materiaal met ultrahoge modulus, geïnspireerd op het onderzoek van de Formule 1 naar koolstofvezel met hoge treksterkte. Hoewel de koolstofvezel met hoge treksterkte van de F1 niet stijf genoeg was voor jachtbehoeften, werkte het De Voogt-team samen met koolstofvezelfabrikanten om hun eigen specifieke materiaal met ultrahoge modulus te ontwikkelen. “De strips die we op de hoofdliggers van een stuurhuisdek hebben gebonden, zijn twee keer zo stijf als staal, maar hebben een lager gewicht dan aluminium.” Het materiaal wordt al gebruikt in de werven van Feadship, waardoor het ontwerpteam het vertrouwen heeft om het te integreren in het atrium, de loopbruggen met meerdere niveaus en het raamwerk voor de lange glazen inzetstukken op het bovendek van Slice.

Toekomstbestendige voortstuwingsopties

Het voortstuwingssysteem van Slice zal worden aangedreven door vier dual-fuel generatoren die zijn aangepast om te werken op zowel methanol als niet-fossiele diesel (Hydrobehandelde Plantaardige Olie – HVO) en de opgewekte stroom zal worden geleverd aan twee Azimuthing-pods. De HVO moet worden gebruikt als pilootbrandstof om te helpen bij de verbranding van de methanol. Door het gebrek aan wereldwijde leveringspunten van methanol, is een groter dan benodigde HVO-capaciteit ondergebracht om het bereik van HVO-only zeilen te vergroten. Hierdoor kan de methanol spaarzaam worden gebruikt wanneer hij bijna leeg is totdat het volgende methanoltoevoerpunt is bereikt en is ook wereldwijd cruisen mogelijk. De mogelijkheid om een van de generatoren te vervangen door methanolbrandstofcellen bestaat, die stroom zouden opwekken om bij te dragen aan de hotelbelasting van het schip. Een batterij bank, gevoed door beide generatoren, en de brandstofcellen zorgen voor lage snelheid, stil cruisen en voor peak-shaving van de generatoren.

Een fris interieurperspectief

Om het interieur van Slice te conceptualiseren, wendde Feadship zich tot de Nederlandse ontwerper Marco van Ham en vroeg hem om teak volledig te vermijden. In plaats daarvan brachten Van Ham en zijn team een palet van marmer met achtergrondverlichting en onyx, oppervlakken gevormd uit vloeibare metalen, bladzilver, roggehout, inlegwerk van stro en zelfs pyriet met juxtaposities van glanzende en matte oppervlakken. Warme neutrale stoffen roepen een geest van kalme ontspanning op. Golvende lijnen informeren de vloeren en de meeste meubels weerspiegelen organische vormen en zijn laag gehouden om verduisterend uitzicht te voorkomen. Wat je niet zult vinden op het concept voor het interieur van Slice, zijn vierkante deuren en doosachtige kamers.

Waterdichte voordeur

Met Slice wilde Feadship een jacht dat specifiek tegemoetkwam aan een terugkerend verzoek van eigenaars: een open en privé achterzwembad en zonneterrassen met uitzicht op zee en uit het zicht van voorbijgangers en bezorgers wanneer het in de haven ligt. Slice levert dit op met een volledig ontworpen passerelle en waterdichte vooringang zodat het in boeg kan worden afgemeerd. Met een druk op de knop scharniert een deel van de stuurpen op volledige hoogte op hoofddekniveau open en wordt een passerelle ingezet, gasten maken een korte wandeling vanaf de kade, verdwijnen in de privacy en veiligheid van het interieur en komen eerst in een welkomstgebied voor de tenderbaaien van het jacht.

Algemene specificaties

Algemene Lengte
85,00 m / 278’10’’

Waterlijn lengte 
83,00 m / 272’4”

Diepte
7,40 m / 24’3”

Aantal gasten
20 (12 commercieel)

Aantal bemanning 
24

Maximum snelheid
16 knopen

Kruissnelheid 
11 knopen

BRANDSTOF CAPACITEIT *
270 m3

* Brandstofcapaciteit kan worden gebruikt:

100% HVOM (diesel equivalent)
90% methanol / 10% HVO