Tekst: Elise Coppens
Foto’s: Stephanie Smeets
Al 20 jaar lang is Lingerie Curtres een gevestigde waarde voor wie op zoek is naar perfecte passende lingerie. Word je bij die zoektocht graag geholpen in alle rust en comfort? Dan boek je via hun handige afsprakensysteem een moment waarop je zorgeloos van het advies van de lingeriestylisten kan genieten. Geen tijd om naar één van de drie winkels te rijden? Dan helpt het team je met evenveel enthousiasme telefonisch of via de webshop verder. Kortom: de klant én een passie voor de job staan centraal.

Lingerie Curtres 2.0
In 2001 nam Anja Vanoppen Lingerie Curtres in Kortessem over. Vandaag vind je haar nicht Ilse Lemmens terug aan het hoofd van de zaak, die intussen bestaat uit drie verschillende winkels in Kortessem, Alken en Hasselt, en een webshop. Ilse en haar man Geert namen de zaak van Anja over tijdens volle coronacrisis. Het moment waarop Lingerie Curtres 2.0 uit de startblokken schoot.
“Tijdens de eerste lockdown zijn we met het hele team beginnen nadenken over waar de zaak voor staat en zijn we alles gaan herbekijken”, licht Ilse toe. “Anja besefte dat ze meer energie haalt uit het voorthelpen van de klanten in de winkel. Daarom hebben we beslist om de zaak over te nemen. Zo kan zij focussen op wat ze het liefst doet, en omgekeerd focus ik mij nu meer op het werk achter de schermen.”
Voor ze de overname finaliseerden, gingen Anja en Ilse in grondig gesprek met hun werknemers, om zo goed in kaart te brengen welke veranderingen ze samen wilden doorvoeren. “Met onze 10 andere medewerkers zijn we beginnen nadenken over de toekomst van de zaak op lange termijn. Wat is het beste voor de klanten? Wat is het beste voor ons? We hebben het altijd ontzettend belangrijk gevonden dat onze collega’s zich goed in hun vel voelen en gelukkig zijn bij ons. En hetzelfde geldt voor de klanten. We willen dat ze tevreden naar buiten stappen met de juiste lingerie en dat ze zich geholpen voelen. Als we iets gingen veranderen, dan moest onze manier van werken alleen maar beter worden. Daarom was het belangrijk om met ons hele team samen te zitten over een nieuwe werking en om doordacht te herstructureren. We doen onze job enorm graag en wilden alleen maar vernieuwen als we er beter door konden worden.”

Gepersonaliseerd advies voor elke klant
Die vernieuwingen uiten zich ten eerste in het nog meer naar voor schuiven van één centraal punt dat het hele team belangrijk vindt: het advies voor de klant. “We zijn na de eerste lockdown beginnen werken met een afsprakensysteem. Iedereen kan een afspraakmoment boeken om te komen shoppen. Op dat moment krijgt die klant onze volledige aandacht. We hechten enorm veel belang aan die een-op-een service en aan dat persoonlijk advies. Tijdens de coronacrisis werd de essentie van onze zaak des te duidelijker: de klanten voorthelpen op een rustige en warme manier, zodat iedereen gelukkig buiten stapt. Daar streven we elke dag opnieuw naar.”
Door een aparte afspraak te boeken, kunnen ze iedere klant evenveel aandacht schenken. “Dat geeft ons een fijn gevoel omdat wij iedereen de nodige hulp kunnen geven, en het geeft de klant omgekeerd een fijn gevoel omdat zij met het juiste exemplaar naar huis gaat. We merken dat klanten het echt appreciëren als we op die manier extra tijd voor hen vrijmaken. Je kan bij wijze van spreken overal een beha of een bikini kopen, maar wij zijn ervan overtuigd dat we ons onderscheiden door deze warme en gepersonaliseerde aanpak, ons uitgebreide aanbod en onze grote voorraad binnen onze 3 winkels en webshop”

Nieuwe webshop
Een tweede punt waar Lingerie Curtres verandering in bracht tijdens de crisis was de uitbreiding van hun webshop. “Voor de coronacrisis zagen we deze webshop eerder als een extra etalage, niet als een manier om handel te drijven. Tijdens de crisis konden we niet anders dan via de webshop verkopen, doordat alle niet-essentiële winkels verplicht moesten sluiten. Als je ons daarvoor had gevraagd of we van onze webshop een echte online winkel zouden maken, dan hadden zowel Anja als ik volmondig nee gezegd. Toen we moesten sluiten waren we daarentegen zeer blij dat we de webshop hadden. Zo leerden we dat het ook mogelijk is om onze klanten telefonisch, via WhatsApp of zelfs via videochat verder te helpen. Om die online klantbeleving online nog verder te optimaliseren, lanceren we begin februari een gloednieuwe webshop.”
In die nieuwe webshop implementeert Lingerie Curtres ook een afsprakenkalender voor wie toch liever in de echte winkels komt shoppen. “Klanten kunnen hier een afspraak kiezen in hun favoriete winkel en zelfs aanduiden welke styliste ze het liefst hebben die dag. Omdat we daarnaast vaak merken dat klanten op zoek zijn naar iets specifieks, zoals bijvoorbeeld een beha van hun favoriete merk, leuke bikini’s die ze zagen passeren op de webshop of een corrigerende slip voor onder dat ene strakke kleedje, kunnen ze bij het maken van die afspraak opmerkingen noteren. Op basis van die opmerkingen of de algemene wensen van de klant, maken wij op voorhand al een pakket klaar met de leukste stuks uit de voorraad van onze drie winkels en webshop. Ook klanten zonder afspraak zijn welkom, al krijgen klanten op afspraak voor het persoonlijke advies wel voorrang.

Kwalitatief aanbod
Wie één van de winkels binnenstapt, ontdekt een aanbod waar de prijs-kwaliteitverhouding goed zit en waarbij er aandacht geschonken wordt aan duurzame materialen en perfecte pasvormen. “Voor ons is het zeer belangrijk dat die prijs-kwaliteitverhouding in orde is. Daarbij kiezen we voor leveranciers die transparant zijn en die dezelfde waarden delen met ons. We kiezen daarnaast enkel leveranciers waar we een goed contact mee hebben en waar we samen mee aan tafel kunnen gaan zitten om dingen te bespreken. Het totaalconcept moet voor ons kloppen. We willen ondernemen op een warme manier, en dan moet het hele proces van aankoop tot verkoopmoment in de winkel kloppen. Alleen zo komen we tot een optimale klantbeleving.”
